چکیده:
اعداد یکی از مهمترین انواع کهنالگوها هستند و از زمانهای بسیار دور از جمله دغدغههای ذهنی بشر بوده و همواره در طول تاریخ پرداختن به این موضوع که اعداد فراتر از مفهوم کمّی خود، ارزش کیفی و معانی نهفتة بسیاری در خود دارند؛ زمینهساز مطالعات و نظریهپردازیهای فراوانی در علوم مختلف بوده است. در واقع کنار گذاشتن اعداد از زندگی روزمره ممکن نیست. اعداد هم مانند زمان و مکان مفهومی کاملا اساطیری داشته و بهعنوان یکی از مهمترین انگارههای کهنالگویی مفاهیم نهفتة بسیاری در خود دارند که بیانگر حالات و اندیشههای روانی، جهانبینی و دنیای پیرامون صاحبان اثر هستند. در این مقاله به بررسی و تطبیق برخی اعداد در سعادتنامة نظامالدیناسترآبادی و ساقینامةظهوریترشیزی میپردازیم. بهنظر میرسد استرآبادی و ترشیزی شناخت عمیق و دقیقی از کهنالگوی اعداد داشته و آنها را با استفاده از عنصرخیال در آثار خود بهکار بردهاند. نگاه هر دو در مفاهیم کاربردی اعداد بههم شبیه بوده و از آن در اشعار خود و بهویژه در ابیات مذهبی استفاده کردهاند. اعداد با معانی نمادین مشابه ولی با بسامد متفاوت در هر دو دیوان آمده و بسامد استفاده از آنها در سعادتنامه بیشتر از ساقینامه میباشد. این پژوهش به روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و دیجیتالی انجام شدهاست.
Numbers are one of the most important types of archetypes and have been one of the concerns of human minds since time immemorial. It has been the basis of many studies and theories in various sciences. In fact, it is impossible to exclude numbers from everyday life. Numbers, like time and space, have a completely mythological meaning and as one of the most important archetypal ideas, they have many hidden concepts that express mental states and thoughts, worldview, and the world around the owners of the work. In this article, we will examine and apply some numbers in Saadat, Nizamuddin, Astarabadi and Saqi, Zohuri, Tarshizi. Astarabadi and Tarshizi seem to have a deep and precise knowledge of the archetype of numbers and have used them in their works using the element of imagination. Both look at the practical concepts of numbers and have used them in their poems, especially in religious verses. Numbers with similar symbolic meanings but with different frequencies appear in both courts and the frequency of their use in Saadatnameh is higher than Saqinameh. This research has been done by descriptive-analytical method and using the library and digital resources.