چکیده:
خیرعمومی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه سیاسی تاکنون بصورت مستقل مورد کنکاش قرار نگرفته است. در حالیکه این مفهوم در کنار مفاهیمی چون "منافع عمومی، مصالح عمومی، سیاستگذاری عمومی، کالاهای عمومی و منافع مشترک و خیر مشترک"، اساس و بنمایه اغلب رویکردها و جدالهای مکاتب گوناگون را شکل بخشیده است. در گفتمان متداول علوم سیاسی، "خیرعمومی" به آن امکانات مادی، فرهنگی یا نهادی گفته میشود که اعضای یک جامعه در آن اشتراک منافع دارند. "خیرعمومی" مفهوم مهمی در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی است؛ زیرا نقش مهمی در تفکر فلسفی درباره ابعاد عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی دارد. این مقاله در پی آن است که بطور تحلیلی مقایسهای سیر مفهومی خیرعمومی را در مقایسه با سایر مفاهیم، هم بصورت تعریف مفهومی و هم در قالب رویکردهای اندیشههای سیاسی مطالعه نموده و ادبیات این مفهوم را بطور مجزا مورد توجه قرار دهد. خیرعمومی چیست؟ چه تفاوتی با سایر مفاهیم دارد و در اندیشه سیاسی چه جایگاهی دارد؟ در این مقاله که از نوع توسعهای بوده و به شیوه توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانهای به دست آمده، تفاوتها و وجوه مختلف این مفهوم نشان داده شده و در چشماندازهای مختلف برای اولین بار این مفهوم مورد تحلیل قرار گرفته است.
Common good as one of the basic concepts in political thought has not been independently explored so far. While this concept, along with concepts such as "public interest, public interest, public policy, public goods and common interests and public good", has formed the basis of most school approaches and debates. In the popular discourse of political science, "Common good" refers to the material, cultural, or institutional possibilities in which members of a community share interests. "Common good" is an important concept in political philosophy and political thought because the role , It is important in philosophical thinking about the public and private dimensions of social life. "Public life" in a political society is thought to involve: the joint effort of members to maintain certain possibilities for the common good. "Private life" involves the pursuit of each member of a distinct set of personal plans. This research is a developmental type and has been done in a descriptive-analytical manner using reliable library sources. Therefore, comparative analysis has been the concept of common good with other related concepts in the approaches of political thought, and for this reason, it has conducted scientific and descriptive research in this regard.
خلاصه ماشینی:
در ادبیات دنیای غربی مفهوم خیرعمومی و مفاهیم مـرتبط با آن بطور جدی مورد کنکاش قرار گرفته است که در اینجا به تعدادی از این محققان اشـاره میشود: ملانی جانسون و همکارانش Melanie Johnson& et al (٢٠١٥) در اثـری تحـت عنـوان "خیر عمومی، اقتصاد اکولوژی و الهیات سیاسـی( Common Goods Economy, Ecology, and Political Theology)" ابعاد مختلف موضـوع را مـورد ملاحظـه قـرار داده انـد.
از این نظر اثر آنها تحت عنوان " بازار آزاد و فرهنگ خیـر عمـومی" ( Free Markets and the Cultureof Common Good) سیر مفهومی این مقوله را بطور مستقل از منظـر اقتصـاد سیاسی و فرهنگ عمومی مورد بازنگری و تحلیل قرار میدهد(شلاگ و مرکاد، ٢٠١٢، ٥٣).
دوپره (١٩٩٤: ١٧٣) اخیراً مفهوم کلاسـیک خیرعمـومی را جمـع بنـدی نمـوده و آن را بعنوان امری مطلوب ، مناسب و قابل دستیابی صرفا بوسیله اجتماع تعریف مـیکنـد، کـه بـه طور جداگانه بین اعضای آن به اشتراک گذاشته میشود از نظر ژاک مارتین ، فیلسوف بـزرگ آکویناس گرای(توماس آکویناس ) قرن بیستم ، خیر عمومی را اموری تشـکیل مـیدهنـد کـه برای انسان ها ذاتاً عمومی و مشترک هستند و آنها با یکدیگر بوسیله ایـن دارایـیهـا، ارتبـاط برقرار میکنند، مانند ارزش ها، فضایل مـدنی و احسـاس عـدالت (١٩٤٦,Maritain) .