چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی تعارض کار- خانواده بر اساس باورهای غیرمنطقی و حمایت اجتماعی ادراکشده بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن ناحیه سه شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 322 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000)، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و پرسشنامه حمایت اجتماعی زمنت (1988) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد تمامی مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (درماندگی در برابر تغییر (41/0=b)، توقع تأیید (23/0=b)، اجتناب از شغل (44/0 =b) و بیمسئولیتی هیجانی (54/0=b) بهصورت مثبت تعارض کار- خانواده را پیشبینی میکنند. از بین مؤلفههای باورهای غیرمنطقی، مؤلفه بیمسئولیتی هیجانی سهم بیشتری در تبیین متغیر ملاک داشت (54/0=b). از بین مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراکشده (خانواده، دوستان، دیگران)، تنها مؤلفه حمایت اجتماعی خانواده به صورت منفی تعارض کار- خانواده را پیشبینی میکند ( 26/0- =b). بر اساس نتایج پژوهش، با کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش حمایت اجتماعی خانواده میتوان انتظار داشت که میزان تعارض کار- خانواده در بین معلمان زن کاهش پیدا کند. ازاینرو، پیشنهاد میشود در بین معلمان زن جلسات آموزشی و مشاورهای جهت شناسایی باورهای غیرمنطقی و همچنین آگاهسازی خانوادهها بهمنظور آشنایی هرچه بیشتر با منابع حمایت اجتماعی، بهمنظور تعدیل تعارض کار- خانواده صورت گیرد.
The purpose of this study was predicting of work-family conflict based on irrational beliefs and perceived social support. The statistical population of the study included all female teachers of first-grade high school in district 3 in Qom city in the academic year 2018-19 (N=1998). 322 Subjects were selected by multistage stratified sampling. In order to collect the data, the work-Family Conflict Questionnaire of Carlson et al. (2000), the Irrational Beliefs Questionnaire of Jones (1969), and the Social Support Questionnaire of Zimit (1988) were used. Stepwise regression analysis by SPSS-23 software was used to analyze the data. results showed all subscales of irrational beliefs (helplessness for change (b=41%), expectation of approval (b=23%), emotional irresponsibility (b=54%) and job avoidance (b=44%)) predict work-family conflict (b=-26%). among the components of irrational beliefs, the component of emotional irresponsibility had a greater share in explaining the work-family conflict (b=54%). among teachers' perceptions of social support (family, friends, and others) only the family support negatively predicts work-family conflict (b=-26%). According to the results of the study, by reducing irrational beliefs and increasing family social support, it can be expected that the rate of work-family conflict among female teachers will decrease. Therefore, it is suggested that training sessions and consultations be held among female teachers to identify irrational beliefs, as well as to inform families in order to become more familiar with social support resources, in order to moderate work-family conflict.