چکیده:
به کارگیری متون ادبی در آموزش زبان فارسی همواره مورد توجه تدوینگران مواد درسی بوده است. به موجب استعاری بودن زبان فارسی، به کارگیری اصطلاحات و ضرب المثلها در هر دو گونه گفتاری و نوشتاری زبان فارسی توسط فارسی زبانان، اهمیت تسلط غیرفارسیزبانان بر این اصطلاحات و مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر میرسد. در باب آموزش زبان، یکی از مباحث حائز اهمیت، توجه به ارتقای مهارتهای زبانی است. چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن هر یک در جایگاه خود نقش بسزایی در فرایند یادگیری دارند. در امر آموزش زبان برای پرداختن به هر یک از این مهارتها نیاز به مطالب آموزشی مناسب، مرتبط و هدفمند به شکل برجستهای احساس میشود. تلاش ما در این پژوهش ارائه منبعی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان به واسطه متن ادبی با تأکید بر ارتقا مهارت خواندن است. روش انتخابی این پژوهش برای تهیه و تدوین این متون، سادهسازی متون فارسی و سپس تدوین تمرین بر اساس رویکرد تکلیف محور است. برای این منظور قصههایی از کلیله و دمنۀ مهدی آذریزدی (نیش عقرب، دوستی خرس و کبوتر بیصبر) انتخاب و برای فارسی-آموزان سطح متوسط آماده شده است. روش کار به این صورت است که ابتدا اصل داستانها آورده شده است؛ سپس عناصر داستانی آنها توصیف شدند، در مرحله بعد سادهسازی واژگانی طبق چارچوب لکسنستین انجام شد و در پایان، سادهسازی نحوی مطابق نظرات مکسول صورت گرفت. برای اطمینان از مناسب بودن متون برای سطح متوسط، این متون در اختیار سه مدرس با سابقه سه سال به بالای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان قرار گرفت. در پایان با استفاده از مبانی رویکرد تکلیف محور به آموزش زبان -که امروزه جایگاهی قابل ملاحظه در میان دیگر رویکردها یافته است- تکالیف و فعالیتهای پیش از خواندن، حین خواندن و پس از خواندن طراحی شدند.
Using literary texts in teaching Persian to non-Persian speakers has always been the focus of material developers. Due to the metaphorical nature of the Persian language and the use of idioms and proverbs in both spoken and written forms of the Persian language by Persian speakers, mastering these idioms and cultural concepts by non-Persian speakers seems to be essential. Regarding language education, one of the important issues is paying attention to improving language skills. The four language skills i.e. listening, speaking, reading and writing play significant role in the learning process. In language education, to deal with these skills, the need for appropriate, relevant and purposeful educational materials is felt to be essential. In this research, the researches attempted has to provide a resource for teaching Persian language to non-Persian speakers through literary texts with an emphasis on improving reading skills. In this research, the method for compiling and developing these texts is simplifying the Persian texts and then developing exercises based on the task-based approach. To this end, some stories from Kalila and Demna by Mahdi Azarizdi (Scorpion Sting, Bear and Impatient Pigeon Friendship) have been selected and prepared for intermediate Persian learners. Accordingly, first original stories were presented, then their narrative elements were explained. In the next step, lexical simplification was conducted according to LEXenstein’s lexical simplification framework. Finally, syntactic simplification was conducted according to Maxwell's ideas. To ensure the appropriateness of the texts for the intermediate level, these texts were given to three teachers with three years of experience teaching Persian to non-Persian speakers. In the end, by using the basics of the task-based approach which currently has found a significant place among other approaches, the pre, during, and post-reading activities have been designed.