چکیده:
مقدمه: مقاله حاضر با هدف فراتحلیلی بر تحلیل محتوای کتاب مهارتهای نوشتاری پایه اول ابتدایی بر مبنای مولفههای مهارتهای زندگی انجام شد که در زمره پژوهشهای فراتحلیل قرار دارد. روش پژوهش: جامعه آماری عبارت از پژوهشهای انجام شده در حوزه تحلیل محتوای کتاب درسی مهارتهای نوشتاری دوره ابتدایی در سال 1402-1401 بر پایه مولفههای مهارتهای زندگی بود. روش نمونهگیری با توجه به ماهیت و نوع مطالعه، هدفمند بود. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی در قالب درصدها، و جداول بهره برده شد. بر اساس یافتهها مهارت حل مساله، همدلی، و تفکر خلاق از میان مهارتهای ده گانه زندگی در کتابهای درسی تاکید بیشتری شده است. تمامی پژوهشهای مورد بررسی از روش تحلیل محتوا بهره گرفتهاند. جامعه مورد بررسی بیشتر پژوهشها پایه اول، سپس پایه دوم تا ششم بوده است. ابزار تمامی پژوهشها چک لیست بوده است. روش تحلیل دادهها در تمامی پژوهشها شامل استفاده از فراوانی و درصد بوده است. یافتهها: فراوانی بیشتر پژوهشها بر توجه توام بر تصاویر و متن نوشتاری داشتهاند و تنها یک مورد صرفا به تصاویر کتابها بسنده کردهاند. وجوه اشتراک پژوهشهای انجام شده تاکید محتوایی بر مهارتهای حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهرهگیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل دادهها (بهرهگیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توام بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتابها بوده است. وجه افتراق نیز شامل تاکید ناچیز بر برخی از مولفههای مهارت زندگی از جمله مهارت نفکر انتقادی، جامعه مورد بررسی (پایههای مختلف تحصیلی دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم) و توجه صرف بر تصاویر کتاب در یک مورد بوده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر وجوه اشتراک پژوهشهای انجام شده تاکید محتوایی بر مهارتهای حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهرهگیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل دادهها (بهرهگیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توام بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتابها بوده است.
Introduction: The present article was conducted with the aim of meta-analysis on the content analysis of the first-grade writing skills book based on the components of life skills, which is among meta-analysis researches.Research Methods: The statistical population consisted of the researches conducted in the field of content analysis of elementary school writing skills textbooks in 1402-1401 based on the components of life skills. The sampling method was purposeful according to the nature and type of study. In order to analyze the data, descriptive statistics methods were used in the form of percentages and tables. Based on the findings, problem solving skills, empathy, and creative thinking have been emphasized more among the ten life skills in textbooks. All the studies reviewed have used the content analysis method. The society studied in most of the researches was the first grade, then the second to the sixth grade. The tool of all the researches was the checklist. The method of data analysis in all researches has included the use of frequency and percentage.Results: Most of the researches have paid attention to the images and written text, and only one case has been satisfied with the images of the books. The shared features of the conducted researches are content emphasis on problem solving skills, empathy and creative thinking, research method (using the content analysis method), research tool (checklist) and data analysis method (using the statistical method of abundance and percent) and more attention has been paid to the images and text of the books.Conclusion: The difference also included a slight emphasis on some components of life skills, including critical thinking skills, the studied society (different levels of education from the first to the sixth grade) and only paying attention to the pictures in the book in one case.