چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش طرح ولایت بر هوش معنوی، حل مسئله و تاب آوری دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از نظر نحوه اجرای از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان پلیس زن بود. روش نمونه گیری در دسترس بود. 29 نفر از دانشجویان بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگزین شدند.ابزار گردآوری داد ها شامل پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه حل مسئله و پرسشنامه تاب آوری بود. پیش از مداخله از شرکت کنندگان در پژوهش خواسته شد تا پرسشنامه های هوش معنوی،حل مسئله وتاب آوری را تکمیل کنند.گروه آزمایش به مدت6 جلسه 150 دقیقه ای (هفته ای 1 جلسه) با پروتکل آموزشی و درمانی طرح ولایت مورد آموزش و درمان قرار گرفت. گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان جلسات در دو گروه آزمایش و کنترل، مجدداً پرسشنامه های تا پرسشنامهُ های هوش معنوی،حل مسئله وتاب آوری به عنوان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد . پس از گردآوری، داده ها در سطح توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی شامل تحلیل کوواریانس با استفاده از ها از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان دادآموزش طرح ولایت بر تاب آوری دانشجویان تاثیر دارد، آموزش طرح ولایت بر هوش معنوی دانشجویان تاثیر دارد و آموزش طرح ولایت بر حل مسئله دانشجویان تاثیر دارد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of provincial education training on students' spiritual intelligence, problem solving and resilience. The method of the present study was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included male police students. Sampling method was available. 29 students were selected based on the inclusion criteria and were randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 14) groups. Data collection tools included spiritual intelligence questionnaire, problem solving questionnaire and resilience questionnaire. Prior to the intervention, the participants were asked to complete the questionnaires of spiritual intelligence, problem solving and resilience. Experimental group for 6 sessions of 150 minutes (1 session per week) with the training protocol and treatment plan And was treated. The control group did not receive any training. At the end of the sessions in both experimental and control groups, questionnaires up to spiritual intelligence, problem solving and tolerance questionnaires were administered as post-tests on both groups. After collection, data were analyzed at descriptive (mean and standard deviation) and inferential levels including analysis of covariance using SPSS statistical software. The results showed that the training of the provincial plan has an effect on the resilience of students, the education of the provincial plan has an effect on the spiritual intelligence of students and the training of the provincial plan has an effect on solving students' problems.