چکیده:
تحلیل محتوایی کتب درسی، با رویکرد الگوی نشانه معناشناسی گفتمان، روشی مناسب برای درک چگونگی انتخاب و استفاده داستانها و روایتها در هر مقطع تحصیلی جهت آشنایی کودکان با نظامهای گفتمانی در زندگی میباشد. در پژوهش حاضر، استفاده از مدل پل ریکور، در تحلیل هویت روایی داستانهای کتب بخوانیم مقطع چهارم و پنجم ابتدایی ایران در سال 98-99 و تبیین انواع نظامهای گفتمانی است به طوری که از بین داستانهای کتاب مقطع چهارم و پنجم دبستان، 2 داستان از هر دو مقطع به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی میباشد. سؤالات اصلی پژوهش حاضر عبارتند از: 1- فرآیند عاطفی در داستانها، تابع کدام کارکردها و ویژگیهای نشانه معناشناختی گفتمان است؟ 2- اثرگذاری عاطفی و اخلاقی و همچنین باور به دیگری چگونه شکل گرفته است؟ در این داستانها هویت فردی می باشد که با توجه به حفظ هویت ملی، ارزشها و وطنپرستی، براساس نظامهای گفتمانی نویسنده شخصیت داستانها را به سمت شورش نوعدوستی، وطنپرستی و هویت فردی هدایت میکند. با توجه به حفظ هویت ملی فرهنگ خود در خود میماند و به دیگری دیگرفرهنگی تبدیل نمیشود. فرآیند نوستالژی در این داستان طی دو مرحله از بحران تنشی به سمت نظام زیباییشناختی در تغییر است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی داستانهای کتب درسی براساس نوستالژی، به منظورآموزش حس وطندوستی، تقویت خودباوری و هویت ملی در کودکان میباشد.
Content analysis of textbooks, with the semantic semantics model approach of discourse, is a suitable way to understand how to select and use stories and narratives in each level of education to acquaint children with discourse systems in life.The purpose of this study is to use Paul Ricoeur model in analyzing the narrative identity of book stories in the fourth and fifth grades of elementary school in Iran in 1998-99 and to explain the types of discourse systems so that among the stories in the fourth and fifth grade textbooks, 2 stories Both samples were selected by purposive sampling method.The research method in the present study is descriptive-analytical. The main questions of the present study are: 1- The emotional process in stories is a function of which functions and features of the semantic sign of discourse? 2- How is the emotional and moral impact as well as the belief in another formed?In these stories, it is the individual identity that, according to the preservation of national identity, values and patriotism, based on the author's discourse systems, directs the character of the stories towards Shush altruism, patriotism and individual identity. In order to preserve the national identity, one culture remains in itself and does not become another cultural. The process of nostalgia in this story changes during two stages from the crisis of tension to the aesthetic system.