چکیده:
آن جا که پدیده معلولیت در دهههای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است مسائل جانبی آن از جمله نحوه نگرش و برخورد خانوادههای دارای چنین فرزندانی نیز محل اعتنا واقع شده است و رابطه کلی خانواده اعم از رابطه پدر و مادر و ارتباط هر کدام از آنها با سایر فرزندان و نهایتا رابطه والدین و فرزندان سالم با فرزندان معلول از تحمل بار عاطفی ساکنین رنج میبرند. متقضی است که مسائل خانوادگی کودکان معلول ذهنی و جسمی مورد بحث قرار گیرد. و راهحلهای احتمالی آن شاید دریچهای به سوی پیشگیری و سپس یاری به فعلیت رساندن تواناییهای اینگونه کودکان باشد هر چند تربیت کودک سالم برای والدین لذتبخش است ولی با وجود این نیاز به صبر و تحمل مشکلات و کسب آگاهیها و تواناییهای لازم میباشد بنابراین میتوان گفت به سهولت دریافت که تربیت و پرورش کودکان معلول و عقبمانده ذهنی که همراه با حزن و اندوه والدین و رقت به حال کودک است تا چه اندازه نیازمند تامین شرایط و مقدمات ذهنی و عملی است داشتن کودک معلول میتواند مسائل گوناگونی را برای والدین به همراه داشته باشد ایجاد تشدید اختلافات زناشویی تحمل بار سنگین اقتصادی، تحمل صحبتهای دیگران در رابطه با فرزندان معلول و واکنشهای اضطرابی احساس شرمساری و خجالت، افکار گوشهگیری و انزوا و افسردگی میتواند از تظاهرات داشتن اینگونه کودکان در خانواده باشد و یادآوری این نکته ضروری است که بیشتر این حالات متوجه مادر کودک است.
خلاصه ماشینی:
و راه حل هاي احتمالي آن شايد دريچه اي به سوي پيشگيري و سپس ياري به فعليت رساندن تواناييهاي اينگونه کودکان باشد هر چند تربيت کودک سالم براي والدين لذت بخش است ولي با وجود اين نياز به صبر و تحمل مشکلات و کسب آگاهيها و تواناييهاي لازم ميباشد بنابراين ميتوان گفت به سهولت دريافت که تربيت و پرورش کودکان معلول و عقب مانده ذهني که همراه با حزن و اندوه والدين و رقت به حال کودک است تا چه اندازه نيازمند تأمين شرايط و مقدمات ذهني و عملي است داشتن کودک معلول ميتواند مسائل گوناگوني را براي والدين به همراه داشته باشد ايجاد تشديد اختلافات زناشويي تحمل بار سنگين اقتصادي، تحمل صحبت هاي ديگران در رابطه با فرزندان معلول و واکنش هاي اضطرابي احساس شرمساري و خجالت ، افکار گوشه گيري و انزوا و افسردگي ميتواند از تظاهرات داشتن اينگونه کودکان در خانواده باشد و يادآوري اين نکته ضروري است که بيشتر اين حالات متوجه مادر کودک است .
240 (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي آماري داده هاي پژوهش ميپردازيم با توجه به شرايطي مثل داشتن دو گروه مستقل مادران کودکان عقب مانده ذهني آموزش پذير و مادران کودکان معلول جسمي حرکتي و قرار گرفتن هر فرد آزمودني در يکي از سطح هاي متغير مستقل از آزمون «T» جهت بررسي تفاوت بين ميانگين هاي دو گروه مورد نظر در رابطه با فرضيه هاي مطرح شده در پژوهش استفاده ميکنيم داده هاي آماري استخراج شده از پرسشنامه تست افسردگي در جدولهاي از شماره يک تا چهار با توجه به فرضيه هاي مورد نظر ارائه شده است .