چکیده:
In recent years, the enrollment of English as a foreign language (EFL) has increased significantly in higher education. The aim of this study is investigating the impact of a group learning program which is implemented as online on learning motivation of English among Iranian university students. Forty four undergraduate university students (25 males and 19 females) with the age range of 18 to 30 participated in this study. The Dornyei theoretical framework (2005; 2009) was used to measure the three aspects of motivation (ideal L2 self, ought-to L2self, and L2 learning experience). A pre- and posttest survey and a semi-instructured interview were used as the main instruments. For identifying the differences of the scores of three aspects of motivation, a paired sample T-test was used. The findings showed that there was a significant difference in L2 learning experience prior to and after the program administration and no significant difference were observed regarding the two other aspects. The findings also showed the most motivating feature was interesting learning recourses and tools and the most demotivating feature was technology barriers. Moreover, the findings of the interviews showed that most of the students had positive experience of this project. With the increasing role of English in Iran in all aspects of teaching and learning as an international language, it is crucial for teachers and program developers to care about the motivational drives of learners due to the positive feedback of some programs as the project under the study.
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر یک برنامه یادگیری گروهی انلاین بر انگیزه یادگیری دانشجویان
ایرانی در حال تحصیل زبان انگلیسی انجام شده است. در مجموع 44 دانشجوی مقطع کارشناسی
شامل 25 مرد و 19 زن بین 18 تا 30 سال در این تحقیق شرکت کردند. برای ارزیابی انگیزه، چارچوب
2009 ) با تمرکز بر سه جنبه انگیزشی مورد استفاده قرار ؛ نظری توسعهیافته توسط دورنی ( 2005
گرفت: خودایدهالی زبان دوم، خود اجباری به زبان دوم، و تجربه یادگیری زبان دوم. ابزار پژوهش
اولیه شامل نظرسنجیهای پیش و پسازمون و همچنین مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای
شناسایی تفاوتها در نمرات انگیزش در سه جنبه، از ازمون تی زوجی استفاده شد. نتایج حاکی از
بهبود قابلتوجهی در تجربه یادگیری زبان دوم پس از اجرای برنامه بود. با این حال، تفاوت معناداری
در مورد دو جنبه انگیزشی دیگر مشاهده نشد. شایان ذکر است، یافتهها نشان داد که بیشترین انگیزه
در دسترسبودن منابع و ابزار یادگیری جذاب و بیشترین عامل بیانگیزه مربوط به موانع تکنولوژیک
است. علاوه بر این، دادههای مصاحبه نشان داد که اکثر دانشاموزان تجربه کلی مثبتی از پروژه
داشتند. با توجه به اهمیت روزافزون زبان انگلیسی در ایران در زمینههای مختلف اموزشی بهعنوان
یک زبان جهانی، برای مربیان و برنامهنویسان برنامه درسی تاکید بر درک و پرداختن به عوامل
انگیزشی موثر بر زباناموزان، با توجه به نتایج مثبت مشاهده شده در برنامههای منتخب، به طور فزاینده
ای حیاتی میشود.