چکیده:
روش تدریس فعال به روشی اطلاق میشود که در آن دانشآموزان در جریان آموزش نقش فعالی به عهده دارند و معلم نقش راهنما و هدایتکننده را ایفا میکند تعامل دوطرفه بین دانشآموزان و معلم وجود دارد. علمای تعلیم و تربیت پس از سالها تحقیق و تجربه به این نتیجه رسیدهاند که موثرترین روش آموزش فعال کردن خود دانشآموز است که از طریق روش علمی بهتر میسر میگردد. یهنی دانشآموز به کمک تفکر و قوای ذهنی خود که در فطرت هر انسانی نهفته است (مانند کنجکازی حدس مقایسه نتیجهگیری تصور تخیل و. . .) میتواند مشکلی را شناسایی و برای آن راه حل را به مرحله اجرا بگذارد و به نتیجه برسد. از تکنیکهای تدریس و یادگیری فعال میتوان به این موارد اشاره کرد: ایفای نقش، مطالعات موردی، پروژههای گروهی، تبادل افکار متقابل، آموزش همتایان، مناظرهها، آموزش به موقع، نمایشهای کوتاه و به دنبال آن بحث در کلاس.
خلاصه ماشینی:
627 ياد دادن موفقيت اميز فقط در پرتو روش هاي تدريس فعال روزن شاين متفکر تعليم و تربيت ميگويد ياد دادن (درس دادن )خوب از چشمان يادگيرنده پيداست اما ياد دادن موفقيت اميز از گفتار و رفتار ياد گيرنده پديدار ميشود منظور روزن شاين از اين گفته پر معني اين است که بين ياد دادن خوب و ياد دادن موفقيت اميز تفاوت زيادي وجود دارد انسان ها هميشه چيزهايي را ياد ميگيرند که با خواستها خصلت ها و تواناييهاي خودشان تناسب داشته باشند يا به زندگي انها مربوط شوند تمام رفتارهايي که از انسان ها مشاهده ميکنيم بر پايه همين اصل استوارند اگر دانش آموز يا يادگيرنده بتواند موضوع يادگيري را انطور هضم کند که معني و مفهوم آنرا به خودش زندگيش شهرش مردم و به جامعه اش پيوند دهند نه تنها مطالب را بگونه اي ياد ميگيرند که هرگز فراموش نکند بلکه ميزان علاقه اش به يادگيري بيشتر و بيشتر خواهد شد و به جستجوي اطلاعات تازه تر خواهد رفت براي رسيدن به اين امر بايد از روش هاي تدريس فعال و کاربردي استفاده نمود اما اگر ياد دادن ها درس ها به گونه اي باشد که ياد گيرندگان دانش آموزان وادار شوند از خود رفتاري نشان دهند که هرگز به مفهوم واقعي آن پي نبرده اند يا به روش هايي عمل کنند که به وجود خودشان و يا درون خودشان ارتباطي برقرار نکنند احساس خواهند کرد فردي بيهوده و بي ثمر هستند يا بازيچه دست معلم و پدر و مادر خود قرار گرفته اند چون هيچ انگيزه اي در انها بوجود نيامده است هر يادگيرنده دانش آموز با درگير شدن مستقيم با مطالب يادگرفتني درس چنان مياموزند و به يادگيريها باورهاي عميق ميرسند که بيدرنگ در جهت اگاهيهاي تازه تر و بيشتر گام برمي دارد و ميخواهد باز هم بداند.