چکیده:
تجارت الکترونیکی و کسب وکار الکترونیکی یکی از مشهودترین تمایلات در اقتصاد دیجیتالی است . در بازار اینترنتی نسبت به بازار سنتی این چالش وجود دارد که سازمان تجاری با رقبای بیش تری مواجه است و وفاداری مشتریان کم تر است . لذا در تجارت الکترونیکی، جذب ، کسب اعتماد، رضایت و حفظ مشتریان برای سازمان تجاری مسئله ای مهم و دشوار است . تجارت الکترونیک موجب تحولی شگرف در روابط کسب وکار مشتریان شده است و سهم زیادی از معاملات تجاری را به خود اختصاص داده است . در اقتصاد جهان امروز شرکت ها باید همه فعالیت ها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری کنند چرا که مشتریان منبع برگشت سرمایه هستند و تنها با وجود مشتریان است که سازمان ها بقای خود را حفظ میکنند. تصویر سازمانی، یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در رشد و یا عقب ماندگی سازمان هاست . مجموعه ادراکات افراد نسبت به محیط کار، سازمان و شغل تصویر ذهنی سازمانی نامیده میشود. سازمان ها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند. آن ها باید به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند. با ایجاد تصویر ذهنی مثبت میتوانند به بالاترین درجات پیشرفت دست یابند. مقوله تصویر سازمانی در حوزه های گوناگون صنعت ، ازجمله مباحثی است که در دهه های اخیر توجه عمده ای را به خود جلب کرده است . اهمیت رضایت مشتری با ظهور عصر تحول دیجیتال و استفاده روزافزون کاربران ایرانی از اینترنت و فضای مجازی افزایش یافته است . تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عوامل مرتبط بین رضایت مندی مشتریان و تصویر سازمانی شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک صورت گرفته است .
تلاش برای افزایش رضایت مشتری، اولین گام برای افزایش تجربه مشتری است . با افزایش رقابت ، دست پیدا کردن به مشتریان جدید، بسیار بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه به دنبال خواهد داشت . روش تحقیق در این پژوهش از نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی و از حیطه روش شناسی از پژوهش های آمیخته میباشد. جامعه آماری این تحقیق تعدادی از شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک میباشد. در این تحقیق از مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که هویت سازمانی بر رضایت مشتریان تاثیر معناداری دارد؛ و همچنین نتایج نشان می دهد که نمادها و علائم ملموس بر رضایت مشتریان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي عوامل مرتبط بين رضايت مندي مشتريان و تصوير سازماني شرکت هاي فعال در حوزه تجارت الکترونيک مهسا طهماسبي قرابي کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندر ديلم چکيده تجارت الکترونيکي و کسب وکار الکترونيکي يکي از مشهودترين تمايلات در اقتصاد ديجيتالي است .
تحقيق حاضر با هدف ارزيابي عوامل مرتبط بين رضايت مندي مشتريان و تصوير سازماني شرکت هاي فعال در حوزه تجارت الکترونيک صورت گرفته است .
اين تحقيق به تعيين رابطه متغيير هاي مختلف تصوير سازماني با رضايت مشتري در شرکت هاي فعال در حوزه تجارت الکترونيک بوده است .
از آنجا که خدمات داراي ويژگي هاي ظاهري و ملموس نمي باشند لذا ارائه دهندگان آن هـا بايـستي تصاوير مطلوبي را از خود ارائه دهند،بنابراين به تصوير کشيدن يک هويـت سـازماني متمـايز، ابـزاري عمده در راستاي کسب جايگاه يگانه است که نهايتا ٨٤ منجر به افزايش سودآوري و بهبود روابط کاري بـامشتريان ، تأمين کنندگان ، واسطه ها، مقامات رسمي، مطبوعات و مقامات بين المللي ميشود؛ بنابراين عناصر کليدي هويت نظير نام ، لوگو، کارمزد خدمات ، سـطح و کيفيـت تبليغـات بـه سـهولت توسط مشتريان مورد تمايز قرار مي گيرند (لي بلانک و انگوين ، ١٩٩٦).
خاکسار و همکاران ١٤٠١ پژوهشي با عنوان " اثر مديريت منابع انساني و زنجيرة تامين سبز بر عملکرد پايدار سازمان ورزش شهرداري تهران با نقش ميانجي پايداري سازماني " انجام دادند.
در اين پژوهش به دنبال بررسي رابطه بين تصوير سازماني و رضايت مشتريان در شرکت هاي فعال در حوزه تجارت الکترونيک بوده است .