چکیده:
واقعیتهای زندگی اجتماعی نشان میدهد که همواره برای همه افراد، شرایط تشکیل زندگی مشترک دایمی فراهم نمیشود. مضاف بر این ممکن است مردی با وجود داشتن همسر دایم، به سبب وجود برخی از موانع، نتواند نیاز جنسی خود را به صورت رضایت بخشی تامین کند. مسیله دیگر وجود زنانی است که به سبب طلاق، مرگ همسر و یا بازماندن از ازدواج دایم، نتوانستهاند نیاز جنسی خود را از راه ازدواج دایم ارضا کنند. نظام فقهی اسلام برای رفع چنین تنگناهایی ازدواج موقت را، به عنوان بهترین جایگزین، پیشنهاد کرده است. برخی از مخالفان ازدواج موقت، آن را با زنا همگن دانسته و با کرامت زن ناسازگار خوانده و ازاین رو روابط آزاد مبتنی بر عشق زن و مرد (ازدواج سفید) را بر ازدواج موقت برتری دادهاند. در پژوهش حاضر با تکیه بر مباحث حقوقی و روان شناختی نشان دادهایم که اولا ازدواج موقت از هویتی کاملا متمایز از زنا برخوردار است و ثانیا به سبب وجود حکمتهای متعدد، بر روابط آزاد زن و مرد (همباشی و دوستی دختر و پسر) برتری دارد. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری داده به روش کتابخانهای انجام شده است.
The realities of social life show that the conditions for forming a permanent joint life are not always provided for all people. In addition, despite having a permanent wife, a man may not be able to satisfactorily satisfy his sexual needs due to some obstacles. Another issue is the existence of women who have not been able to satisfy their sexual needs through permanent marriage due to divorce, the death of their husbands, or the absence of a permanent marriage. Islamic jurisprudence system has suggested temporary marriage as the best alternative to solve such problems. Some of the opponents of temporary marriage consider it to be synonymous with adultery and incompatible with the dignity of a woman, and therefore have preferred free relationships based on the love of a man and a woman (white marriage) over temporary marriage. In the current research, relying on legal and psychological issues, we have shown that, firstly, temporary marriage has a completely different identity from adultery, and secondly, due to the existence of many wisdoms, it is superior to free relationships between men and women (friendship and friendship between boys and girls). The method of this research was descriptive-analytical and data collection was done by library method.
خلاصه ماشینی:
مسئلۀ دیگر وجود زنانی است که به سبب طلاق، مرگ همسر و یا بازماندن از ازدواج دائم، نمیتوانند نیاز جنسی و عاطفی (و احیاناً اقتصادی) خود را از طریق ازدواج دائم ارضا نمایند و در پی راهی منطقی و مشروع برای جایگزینی هستند.
ممنوعیت چندهمسری و قبحانگاری ازدواج موقت و درعینحال، اصرار بر قانون آزادی جنسی، آسیبهایی از قبیل خیانت در روابط زناشویی، روسپیگری، سردی عاطفی، احساس ناکامی در ارضای نیاز جنسی و هرزگی رفتاری و اخلاقی، آزمندی جنسی و تنوعطلبی مهارنشده را در این جوامع به وجود آورده است (مطهری، 1381، ص334).
ضرورت پرداختن به این بحث، علاوه بر تبیین حکمتها و سودمندیهای راهبرد و راهکنش اسلامی در موضوع روابط جنسی – عاطفی و ارائه الگویی منطقی و کاربردی برای رفع نیازمندی جامعه در این راستا، دفاع از عقلانیت این راهکنش در برابر امواج شبهاتی است که اسلام را دینی ضد عقل، مخالف کرامت و آزادی زن و مرد معرفی میکند و از این طریق ذهنها و دلهای نسل جوان را به اسلام و آموزههای اسلام بدبین مینماید؛ ازاینرو در ادامه ضمن اشاره به برخی از مبانی انسانشناختی و ارزششناختی اسلام دربارۀ غریزه جنسی و ازدواج، به برخی از محاسن ازدواج موقت و معایب ارتباطهای دیگر اشاره میشود: حکمتهای آفرینش میل جنسی نیاز جنسی، نیازی اصیل، حکیمانه، نیرومند و تأثیرگذار در سازمان روانی انسانها است (ر.
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا...
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً...