چکیده:
رابطه افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با ریسک سقوط قیمت سهام به دلیل اثرات نظارتی، اثرات غیرمستقیم و اثرات نامشخص برخی از عوامل مداخله گر پیچیده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه افشای مسئولیتپذیری اجتماعی با ریسک سقوط قیمت سهام با توجه به نقش تعدیلگر عملکرد شرکت میباشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورتهای مالی 168 شرکت در بازه زمانی 1393-1400 میباشد. پژوهش انجامشده از نظر نوع هدف جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی میباشد و برای تجزیهوتحلیل فرضیه از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج بدست آمده نشان داد بین افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و ریسک سقوط قیمت سهام رابطه منفی وجود دارد؛ اما این رابطه معنیدار نیست؛ همچنین عملکرد شرکت بر رابطه بین افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و ریسک سقوط قیمت سهام تأثیرگذار نیست. این رابطه منفی مطابق با نظریه تعادل است که نشان میدهد شرکتهایی که بهطور فعال مسئولیت اجتماعی خود را انجام میدهند، احتمال بیشتری دارد که اطلاعات بیشتری را منتشر کنند و شفافیت را افزایش داده و عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش دهند.
The relationship between corporate social responsibility disclosure and stock price risk is complex due to regulatory effects, indirect effects, and uncertain effects of some intervening factors. The purpose of this research is to investigate the relationship between social responsibility disclosure and stock price risk, considering the role of the company's performance moderator. The information required for this study is taken from the financial statements of 168 companies in the period 1393-1400. In terms of purpose, the research is part of applied research and the research method is correlational in terms of nature and content, and panel analysis has been used to analyze the hypothesis. The results showed that there is a negative relationship between the disclosure of social responsibility stock price risk; But this relationship is not significant; Also, the company's performance does not affect the relationship between social responsibility disclosure and stock price risk. This negative relationship is consistent with the balance theory, which suggests that companies that actively practice their social responsibility are more likely to disclose more information, increasing transparency and reducing information asymmetry.