چکیده:
این پژوهش میکوشد نشان دهد تغییر جهت مخاطب در قانون گذاری کیفری از عامهی جامعه به خواص معین، در پیشگیری از این جرم قویا موثر خواهد بود. از سوی دیگر حذف علت در بدحجابی طبیعتاً منجر به حذف معلول نیز خواهد شد؛ از آنجا که برخی تحقیقات میدانی، ارضای نیاز ذاتی فرد به تایید اجتماعی را مهمترین علت بدحجابی شناختهاند، فلذا نیاز به اتخاذ تدبیری تقنینی و کیفری، متلائم با این کنش روانشناختی ضرورت مییابد. هنر قانونگذار آن است که بدحجابی را تقلیل دهد، بدون آنکه میان مردم و نظام اسلامی شکافی ایجاد گردد. این پژوهش نشان میدهد که از مصادیق این تدبیر، اجرای عملی واجب فراموش شدهی نهیازمنکر از طریق اولا الزام تقنینی جامعه بازاری و اداری به نهی از منکر عملی (تقاضا از شخص بدحجاب به ترک مغازه یا محل فعالیت خود اعم از تجاری و اداری و اعم از خصوصی و دولتی )است . ثانیا مجازات بدون اغماض خاطیان این الزام قانونی، از منظر پیشگیری ثانویه در راستای هرچه بهتر اجرا شدن این مقرره قویا موثر خواهد بود. ثالثا نوع مجازات پیشنهادی این پژوهش، جزای نقدی است.
This study tries to show that changing the direction of the addressee in criminal legislation from the general public to certain properties, will be very effective in preventing this crime. On the other hand, the elimination of the cause in indecency will naturally lead to the elimination of the disabled; Since some field research has considered the satisfaction of the individual's inherent need for social approval as the most important cause of bad hijab, therefore, the need to adopt legislative and criminal measures against this psychological action is necessary. The art of the legislature is to reduce the veil, without creating a rift between the people and the Islamic system. This study shows that one of the examples of this measure is the obligatory practical implementation of the forgotten prohibition of denial through, first, the legislative obligation of the market and administrative community to prohibit practical denial (requesting the unveiled person to leave his shop or place of business, including commercial and Administrative and both private and public). Secondly, punishment without neglecting the violators of this legal obligation will be strongly effective from the perspective of secondary prevention in order to better implement this regulation. Third, the type of punishment proposed in this study is a fine. Fourthly, in this article, it is suggested that most of the above-mentioned fines be allocated to the support of social reporters for documenting the occurrence of documented violations with credible evidence, in order to serve this social necessity.