چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سبک زندگی جهادی مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک زندگی جهادی مدیران آموزشی دارای ابعاد اصلی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، فعالیتهای عبادی و سیاسی، سلامت جسمانی و محیطی، سلامت اجتماع و روانشناختی، دانش محوری، ولایت محوری، روحیه ایثارگری و ساده زیستی میباشد که خود به مقولههای فرعی تقسیم میشوند. سپس با توجه به نتایج به دست آمده از اولویت بندی ابعاد مدل معلوم شد فعالیتهای عبادی و سیاسی، ولایت محوری و دشمنشناسی و روابط انسانی و روحیه ایثارگری در اولویت اول قرار دارند. همچنین سلامت اجتماع و روانشناختی، سلامت جسمانی و محیطی و قناعت و ساده زیستی در اولویت دوم قرار دارند و در نهایت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و دانش محوری در اولویت سوم قرار دارند. . در بخش کمی جامعه آماری پژوهش شامل 200 نفر از مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 میباشند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم صورت گرفت و از روش های آماری توصیفی و استنباطی، تحلیل عاملی اکتشافی و LISREL و SPSS افزار تاییدی و معادلات ساختاری برای تجزیه تحلیل پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی روابط در مدل ساختاری پژوهش معنادار میباشند.
The aim of this study is to design a jihadi lifestyle model of educational managers of Islamic Azad University. Findings indicate that the jihadi lifestyle of educational managers has the main dimensions of educational and research activities, devotional and political activities, physical and environmental health, social and psychological health, knowledge-based, province-centered, self-sacrificing spirit and simple life. Subcategories are divided. Then, according to the results obtained from prioritizing the dimensions of the model, it became clear that devotional and political activities, pivotal province and hostility, and human relations and the spirit of self-sacrifice are in the first priority. Also, social and psychological health, physical and environmental health, contentment and biological simplicity are in the second priority, and finally, educational and research activities and knowledge-based are in the third priority. In a small part of the statistical population of the study, 200 educational administrators of the Islamic Azad University of Region 5 are included. Data analysis was performed using software and descriptive and inferential statistical methods, exploratory factor analysis and LISREL and SPSS confirmatory software and structural equations were used to analyze the research. The results showed that all relationships in the structural model of the research are significant.