چکیده:
شکوفایی ادبیات عرفانی زمینه ای فراهم آورد تا عاشقان معبود یکتا بتوانند عشق آسمانی خود را در قالبی نو و با استفاده از اصطلاحاتی چون شراب،سکر،ساقی،هوی،وحدت وجود،زن و...به تصویربکشند.عبدالغنی النابلسی شاعر و متصوّف عثمانی درزمره همین افراد است که اشعار زیبایی در این حوزه سروده است. پژوهش حاضر،با بررسی کتاب دیوان الدواوین شاعر، انگیزه های نابلسی در روی آوردن به عرفان و تصوف،مهم ترین اصطلاحات و تعابیرعرفانی و مفاهیم آن و هنر و مهارت شاعر دربکار گیری این اصطلاحات، به روش توصیفی تحلیلی،دریافته تعلیم علوم دینی نزد استادی چون عبدالباقی حنبلی،آشنایی بااشعار بزرگانی چون ابن فارض، ابن عربی و تلمسانی وی را به سمت عرفان و تصوف سوق داد.نابلسی از بیشتر تعابیر عرفانی به ویژه وحدت وجود،شراب، زن،تجلی،حبیب و محبوب و...بهره جسته و در اثبات عشق عرفانی خود، هنرمندانه از تمثیلات متعددی چون دریاوموج، اعداد،شراب وحباب روی آن،جوهر و مرکب و...در اشعار وحدتیه خود استفاده کرده است.همچنین خویش را در جایگاه مرشد و واعظی قرار داده و به این صورت مخاطبان خود را به نوشیدن شراب عشق الهی دعوت می کند.شاعر ازاصطلاح زن نیز طوری تعبیر می کند که در ابتداخواننده باتوصیف مادی زن دوره جاهلی مواجه می شوداما با تأمل در ابیات، مقصود حقیقی شاعر رادرمی یابد و به عرفانی بودن این توصیفات به ظاهر مادی پی می برد.
The flourishing of mystical literature provided the ground for the lovers of the One God to depict their heavenly love in a new form and using terms such as wine, sugar, butler, whimsy, unity of existence, woman, etc. Abdul Ghani Al-Nabulsi, Ottoman poet and mystic It is among these people that beautiful poems have been written in this field. The present study, by examining the book of the poet's Divan al-Dawwin, Nabulsi motives in turning to mysticism and Sufism, the most important terms and mystical interpretations and its concepts, and the poet's art and skill in using these terms, in a descriptive-analytical method, found the teaching of religious sciences with professors. Because Abd al-Baqi Hanbali, acquaintance with great poems such as Ibn Fariz, Ibn Arabi and Talemsani led him to mysticism and Sufism. And in proving his mystical love, he has artistically used various allegories such as sea waves, numbers, wine and bubbles on it, ink and ink, etc. in his unity poems. The poet invites his audience to drink the wine of divine love. The poet also interprets the term woman in such a way that at first the reader is confronted with the material description of a woman of the pre-Islamic period, Finds out.