چکیده:
اهمیت مفهوم درونداد به طور گسترده در حوزههای مختلف زباندومآموزی شناخته شده است. تحقیقات زیادی به منظور بررسی نحوۀ پردازش درونداد، ویژگیهای مختلف تسهیلکنندۀ درونداد و کارآمدی آموزشهایی که مستقیماً درونداد را دستکاری میکنند، انجام شده است. در میان این حوزههای پژوهشی مرتبط با درونداد، لازم است تا در ابتدا ماهیت پردازش درونداد را درک کنیم. به همین دلیل، هدف از انجام پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، بررسی دو اصل مهم (اصل اولین اسم و اصل دوم احتمال رخداد) طبق مدل پردازش درونداد ونپتن (2015) در فارسیآموزان سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته است. در این پژوهش در پی آنیم تا بدانیم این دو اصل به چه میزان پردازش درونداد را در 30 فارسیآموز سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته با ملیتهای مختلف که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند، تبیین میکند. به دلیل عدم دسترسی به فارسیآموزان بیشتر، فارسیآموزان در هر سطح 10 نفر بودند. به این منظور، از شرکتکنندگان 14 جمله پرسیده شد و از آنها خواسته شد تا فاعل و مفعول را در هر جمله شناسایی کنند. تحلیل توصیفی یافتههای پژوهش نشان داد دو اصل «اولین اسم» و «احتمال رخداد» بر درک معنا و پردازش درونداد در فارسیآموزان سطح میانی بیشتر از سطح فوق میانی و پیشرفته تأثیر میگذارد و این نتیجه مطابق با نظریۀ پردازش درونداد ونپتن است. علاوه بر این، دریافتیم که شک و تردید در پاسخها در سطوح اولیه بیشتر از سطوح پیشرفته است که این میتواند ریشه در سطح مهارت و تسلط فارسیآموزان داشته باشد. در نهایت، پیشنهاداتی جهت انجام پژوهشهای آتی ارائه شد.
The importance of the concept of input is widely known in different areas of second language learning. The purpose of the descriptive-analytical research is to investigate two important principles (First Noun Principle and Event Probabilities Principle) according to the input processing model of Van Patten (2015) in intermediate, upper-intermediate and advanced Persian learners. In this research, we seek to know to what extent these two principles explain input processing. The participants of the research were 30 Persian learners from different nationalities, who were selected by available sampling method. Due to the lack of access to more Persian learners, there were only 10 Persian learners at each level. The participants were asked 14 sentences and they were asked to identify subject and object in each sentence. Findings showed that the two principles "first noun" and "event probabilities" affect the understanding of meaning and input processing in Persian learners of intermediate level more than upper intermediate and advanced level, and this result is in accordance with the input processing theory of Van Patten. We also found that doubts in the answers are more in the basic levels than in the advanced levels, which can be rooted in the level of proficiency of Persian learners.