چکیده:
امروزه، بازارهای مالی پویا، بستر مناسبی برای نقش آفرینی کارآفرینان از طریق بکارگیری مهارت هایی همچون هوش هیجانی، خلاقیت، نوآوری و حرکت در جهت توسعه و تحول در فضای جامعه است. هدف این پژوهش، تبیین مفاهیم کارافرینی و هوش هیجانی از منظر دانش، همچنین ارائه الگوی کارآفرینی بازار مالی بر پایه هوش هیجانی از دیدگاه خبرگان، برای اولین بار در ایران است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی مصاحبه ای کیفی، به صورت سوالات باز، از 12 نفر از خبرگان انجام گرفت. سپس بر اساس رویکرد پدیدار شناسی توصیفی-کلایزی، داده ها در هفت مرحله تحلیل و عوامل و مولفه های اصلی و فرعی استخراج ، تجزیه و طبقه بندی شدند. پس از سنجش پایایی و روایی نتایج، سرانجام مدل پیشنهادی کارآفرینی از منظر هوش هیجانی در بازار مالی، ارایه شد. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل پیشنهادی، شامل 13 عامل اصلی و 203 مولفه تاثیر گذار در شکل گیری الگوی کارآفرینی از منظر هوش هیجانی در بازار مالی ایران می باشد و عوامل اصلی مدل شامل خودآگاهی، خود مدیریتی، خود انگیزشی، دیگر آگاهی، دیگر مدیریتی، مهارت های جمعی، همچنین عامل اجتماعی، عامل شخصیتی، عامل موقعیتی، عامل شناختی، عامل آموزشی، عامل جمعیت شناختی و عامل محیطی می باشند.
Today, dynamic financial markets are a suitable platform for entrepreneurs to play a role using skills such as emotional intelligence, creativity, innovation and movement in the direction of development and evolution in the society. The purpose of this research is to explain the concepts of entrepreneurship and emotional intelligence from the perspective of knowledge, as well as to present the model of financial market entrepreneurship based on emotional intelligence from the perspective of experts, for the first time in Iran. In order to achieve this goal, using the snowball sampling technique, a qualitative interview conducted with 12 experts in the form of open questions. Then, based on the Descriptive-Claizeian phenomenological approach, the data analyzed in seven stages and main and secondary factors and components were extracted, analyzed and classified. After measuring the reliability and validity of the results, finally, the proposed model of entrepreneurship from the perspective of emotional intelligence in the financial market was presented. Based on the findings of this research, the proposed model includes 13 main factors and 203 influential components in the formation of the entrepreneurial model from the perspective of emotional intelligence in the financial market of Iran, and the main factors of the model include self-awareness, self-management, self-motivation, other awareness, Other managerial, collective skills, as well as social factor, personality factor, situational factor, cognitive factor, educational factor, demographic factor and environmental factor