چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد وظیفهای و رفتار کار ضد تولید در بازارهای درگیر با کووید-19 با نقش میانجی گری رضایت شغلی پرداخته است. لذا از نظر هدف، پژوهش کاربردی محسوب میشود و از نظر روش اجرا در زمره پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت بیمه پاسارگاد به تعداد 900 نفر است. حجم نمونه بر طبق جدول کرجسی و مورگان، 269 نفر محاسبه گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای (جهت جمع آوری ادبیات موضوعی از طریق مقالات، کتابها و سایتها و غیره) و میدانی (استفاده از پرسشنامه جهت جمع آوری داده) بهره گرفته شده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد میباشد. روایی و پایایی پرسشنامه نیز بررسی و مورد تایید قرار گرفت. تجزیه وتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با تاکید بر حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار Smart PLS3 انجام شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که همه فرضیهها تایید میشود. بدان معنا که بازاریابی داخلی بر رفتار کار ضد تولید، رضایت شغلی و عملکرد وظیفهای تاثیر دارد. همچنین تاثیر رضایت شغلی بر رفتار کار ضد تولید و عملکرد وظیفهای مورد تایید است.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نظریه مبادله اجتماعی، محقق مطالعه را در یک سازمان خدماتی (بیمه پاسارگاد) در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 انجام میدهد و میزان تأثیر بازاریابی داخلی سازمان بر رضایتشغلی و تحقق وظایف و کاهش رفتارهای ضد تولید کاری در بین کارکنان را بررسی میکند.
, 588/3, 173/0, تأیید رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار کار ضد تولید کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 نقش میانجی دارد.
نتایج یافتههای پژوهش به شرح زیر است: بازاریابی داخلی با ضریب معناداری 186/31 در سطح اطمینان 9/99 درصد بر رضایتشغلی کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 تأثیر معنادار دارد و فرضیه اول پژوهش تأیید میشود.
بازاریابی داخلی با ضریب معناداری 351/2 در سطح اطمینان 95 درصد بر رفتار کار ضد تولید کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 تأثیر معنادار دارد و فرضیه سوم تأیید میشود.
رضایتشغلی با ضریب معناداری 258/4 در سطح اطمینان 95 درصد بر رفتار کار ضد تولید کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 تأثیر معنادار دارد و فرضیه پنجم پژوهش مورد تأیید است.
رضایت شغلی با ضریب معناداری 390/3 در سطح اطمینان 95 درصد در تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد وظیفهای کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 نقش میانجی دارد و فرضیه ششم پژوهش تأیید میشود.
رضایت شغلی با ضریب معناداری 220/4 در سطح اطمینان 99 درصد در تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار کار ضد تولید کارکنان بیمه پاسارگاد در شرایط همهگیری بیماری کووید-19 نقش میانجی دارد و فرضیه هفتم پژوهش تأیید میشود.