چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی مادران و اضطراب امتحان دانش آموزان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر شیراز به همراه مادرانشان بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از توضیحات لازم در مورد هدف پژوهش و جلب رضایت و همکاری آزمودنیها، ابتدا مقیاس اضطراب امتحان برای دانش آموزان و در مرحله بعد پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی برای مادران اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری شامل جدول توزیع فراوانی، انحراف معیار، میانگین، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. ابزار این پژوهش جهت بررسی مقیاس کمال گرایی مادران، مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی میباشد. یافتهها نشان داد که کمال گرایی مثبت و منفی مادران میتواند متغیر اضطراب امتحان دانش آموزان را به صورت معنا دار تبیین کند. ضزایب تاثیر گمال گرایی مثبت مادر 18/0 و کمال گرایی منفی مادر 48/0 به دست آمده که در سطح 01/0 میتواند اضطراب امتحان کودک را پیش بینی کند. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد که مشاورین مدارس رابطه ی بین متغیرهای این پژوهش را جهت کنترل اضطراب دانش آموزان مورد بررسی قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه کمال گرایی مادران با اضطراب امتحان فرزندان پسر مقطع ابتدایی شهر شیراز مرجان رحمانی1، یونس کیهانی فر2، آناهیتا ولی بحرینی3، راضیه نوروزی4، ، مسلم احمد زاده5 1کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر، بوشهر، ایران.
یافته ها نشان داد که کمال گرایی مثبت و منفی مادران می تواند متغیر اضطراب امتحان دانش آموزان را به صورت معنا دار تبیین کند.
بر همین اساس این پژوهش در جهت بررسی و پاسخ به این سوال و آزمودن این فرضیه که بین کمال گرایی مثبت و منفی مادران با اضطراب امتحان فرزندان ارتباط وجود دارد، انجام گرفته است.
پس از توضیحات لازم در مورد هدف پژوهش و جلب رضایت و همکاری آزمودنی ها، ابتدا مقیاس اضطراب امتحان برای دانش آموزان و در مرحله بعد پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی برای مادران اجرا شد.
پس از توضیحات لازم در مورد هدف پژوهش و جلب رضایت و همکاری آزمودنی ها، ابتدا مقیاس اضطراب امتحان برای دانش آموزان و در مرحله بعد پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی برای مادران اجرا شد.
اعتبار مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی از طریق محاسبه ضرایب همبستگی بین زیر مقیاسهای این آزمون با زیر مقیاسهای پرسشنامه سلامت عمومی(گلدبرگ، 1972) و مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت( 1967) و با روش تحلیل مولفه های اصلی آزمون بررسی شد.
که بیانگر این است که کمال گرایی مثبت و منفی مادران می تواند متغیر اضطراب امتحان دانش آموزان را به صورت معنا دار تبیین کند.
G. sarason (Ed), Test anxiety: theory , research, and applications, Hillsdale, NJ: Elbaum.