چکیده:
بیان مسئله:
ادراک فضا، بر پایه رابطه دوسویه انسان و محیط و در پی یک فرایند تدریجی شکل می گیرد. موضوع ادراک فضا با تمامی دانش هایی که دغدغه آنان آفرینش مکان زیست نیکو برای انسان است پیوند داشته و ریشه در ادبیات تخصصی علوم محیطی دارد، اما مفهوم ادراک به عنوان موضوعی شناخت شناسانه مورد توجه دیگر گستره های دانش از جمله فلسفه هست، ولی که کم تر مورد اقبال پژوهشگران دانش محیطی بوده است. آگاهی از چیستی ادراک و تبیین سازوکار آن و نقشی که در شناخت هستی دارد از دیرباز مورد توجه فیلسوفان نیز بوده است. بازگشت به آرای فیلسوفان سرزمین مان برای شفاف سازی مفهوم و فرایند ادراک و کاربرد آن در دانش طراحی محیط شهری موضوع اصلی این پژوهش است. میزان کارآمدی نظرات فلاسفه برای شفاف سازی ویژگی های ادراک و مراتب آن و چگونگی فرایند ادراک فضای شهری مبتنی بر آن مورد سوال این نوشتار است.
هدف پژوهش:
هدف این پژوهش بهره گیری از آرای فیلسوفان ایرانی برای بازشناسی مفهوم ادراک و ویژگی های کاربردی آن در طراحی محیط است.
روش پژوهش:
این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و برگرفته از مطالعات کتابخانه ای و تحلیل متون و کاوش در اندیشه فیلسوفان گزیده به شیوه استدلال منطقی است و به استنتاج موضوع ادراک از دو بعد ماهوی (سرشت ادراک) و رویه ای (ساختارو فرایند آن) در گستره دانش فلسفه وکارآمدسازی آن در گستره دانش طراحی شهری می پردازد.
نتیجه گیری
نتایج بررسی ها نشان می دهد که بهر ه مندی از اندیشه های فیلسوفان ایرانی درشفاف سازی ماهیت و ویژگی های چهارگانه ادراک شامل: فرایندی بازآفرینانه، اثرپذیری، کنشگری و پویایی و نیز تدقیق ساختار فرایند ادراک محیط شهری سودمند است. این نوشتار در پایان با بهره گیری از دو پایگاه نظری فلسفه و طراحی شهری به صورت بندی مدل مفهومی «رابطه ادراکی انسان و شهر» پرداخته و کارکرد و برون داد هر مرتبه از فرایند ادراک را معرفی می کند.
خلاصه ماشینی:
موضوع ادراك فضا با تمامی دانشهایی است که دغدغۀ آنان آفرینش مکان زیستنیکو برای انسان است پیوند داشته و ریشه در ادبیات تخصصی علوم محیطی دارد اما مفهوم ادراک بهعنوان موضوعی شناختشناسانه مورد توجه دیگر گسترههای دانش از جمله فلسفه نیز است كه کمتر مورد اقبال پژوهشگران دانش محیطی بوده است.
بازگشت به آرای فیلسوفان سرزمینمان برای شفافسازی مفهوم و فرایند ادراک و کاربرد آن در دانش طراحی محیط شهری موضوع اصلی این پژوهش است.
موضوع ادراك در دوبٌعد ماهوي به سرشت و ویژگیهای ادراك و بٌعد رويهاي به ساختار و فرایند آن شامل مراتب و گامهای ادراک پرداخته و سپس با استفاده از مفاهیم موجود در علوم محیطی و طراحی شهری درهم نهادی و تناظر بخشی میان مراتب و کیفیات مورد ادراک از محیط به مدل مفهومی رابطۀ انسان و شهر میپردازد.
ملاصدرا نیز به تطابق شناخت ذهني با عين خارجي معتقد است و ميان همۀ ادراكات انسان با واقعيات بيروني رابطهاي برقرار ميداند و بر آن است كه معلومات و تصورات ما ريشه در حواس ما دارد (خامنهاي، ١٣٨٠؛ غفاری قرهباغ، 1394) فرایند ادراک (اندریافت): روانشناسان محیطی فرايند کلی اندریافت محیط را دارای سهگام اصلي و جداییناپذیر: احساس، ادراك و شناخت میدانند که خود داراي ریزفرایندهایی شامل: فرايندهاي حسي، فرايندهاي ادراكي و فرايندهاي شناختي است.
این کیفیات افزون بر ویژگیهای محسوس، با تغییر از محیط عینی به ذهنی و نیز قابل تعميم به ساير مراتب ادراك است.