چکیده:
در زمینه تربیت اخلاقی نظریه ای میتواند کامل و بی نقص باشد ک آگاه به خصایص و ویژگی های انسان باشد از نظر ملاصدرا تربیت اخلاقی بر پایه قرآن و اهل بیت میباشد هدف پژوهش حاضر نیز ارایه الگوی تربیت اخلاقی است .مولفه اندیشه ورزی در تربیت اخلاقی بسیار با اهمیت ذکر شده اندیشه های قرآن شناختی و تفسیری او همانند اندیشه های فلسفی اش ژرف و تاثیر گذار بوده است. در این مقاله و با استفاده از روش تحلیل و استنتاج، تلاش شده تا طرحی از پیامدهای دیدگاه فلسفی ملاصدرا در حوزه تربیت، ارایه گردد. چنین طرحی میتواند چارچوب و چشم اندازی از تربیت دینی و الهی را در فضای غبار آلود و بحران زده نظامهای تربیتی سکولار، برای ما ترسیم نماید. ارتزاق از سرچشمه وحی و روایات و تلفیق برهان با شهود در فلسفه صدرایی، جایگاهی ویژه به این فلسفه بخشیده است. ابتکار ملاصدرا درطرح هویت تعلقی نفس، ضمن حل معمای ناگشوده ارتباط نفس با بدن، امکان تحول ذاتی نفس در مقابل تحول در اعراض نفس را اثبات، و ضرورت عقلی تربیت را تبیین مینماید. در طرح انسان شناسی فلسفی ملاصدرا، نفس، هم برای حدوث و هم برای تحقق هویت خویش به بدن نیاز دارد. بدن میدان ظهور نفس، محل افعال آن، و تنها سرمایه انسان برای خلق هویت خویش است. بدن، نقشی پیچیده و منحصر بفرد در فرآیند تربیت انسان، برعهده دارد. دستیابی به تصویری روشن از چگونگی تبدیل وجودی مادی نطفه ، به انسانی مجرد و ابدی، رمز گشایی از نظریه حرکت جوهری او و بیان حقیقت تربیت است. در نهایت، ملاصدرا با طرح نظریه جسمانیهالحدوث روحانیه البقا بودن نفس، نشان میدهد که دامنه و نهایت تربیت انسان از چشم اندازی بیکرانه، عمیق و شگفت انگیز برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
فهیم و همکاران ،۱۳۹۴ : ۲۵۶( از اصول و مبانی حکمت متعالیه شناخت نفس و ارتباط آن با جسم است که همانند سایر مکاتب فلسفی ، دلیل و برهان هایی را برای تعلیم و تربیت در علوم روانشناسی و روانشناختی می توان استخراج کرد که به طور کلی آراء تربیتی گرفته شده از حکمت متعالیه در باب نفس را می توان به تجرد نفس که ملاصدرا در این زمینه معتقد بود که نفس ناطقه ی انسانی جوهری مجرد است که از نظر ذات کامل و بالفعل را و برای وجود کمال و بقایی خود احتیاج به چیزی ندارد زیرا وجود عقلی و مجرد جمیل آن چه را که برای آن لازم است به نحو بالفعل دارا است .
مفهوم تربیت اخلاقی ملاصدرا که با طرح مباحث اخلاقی نظام تربیتی نوینی را پایه گذاری کرد و نظراتش در ارائه آرا و نظریه های فیلسوفان اخلاق پس از خود تأثیر غیر قابل انکاری داشته است معتقد است تربیت اخلاقی در بحث ،اعتقادات باید زمینه شناخت جهان و آفریننده آن و هر چه در آن است را به شاگردان بدهد بنابراین باید مجموعه ای از معارف را در اختیار آنان بگذارد هدف اصلی تربیت اخلاقی از نظر ملاصدرا سعادت است و آن عبارت است از دوری انسان از ماده و نزدیکی او به وجود اول )ملاصدرا ۱۳۷۳( ابن سینا فیسلوف بزرگ مسلمان که برخی ادعا کرده اند که او اولین دانشمند مسلمان است که درباره تعلیم و تربیت اظهار نظر کرده به تربیت اخلاقی بیشتر توجه دارد و تربیت دینی را برای موفقیت و تربیت اخلاقی لازم می داند.