چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی ابعاد خودتوسعهای کارکنان دانشگاهها و رابطۀ آن با چابکی یادگیری کارکنان دانشگاه تهران در پردیس علوم اجتماعی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش آمیختۀ اکتشافی بود. در بخش کیفی از فراترکیب استفاده شد که با کمک مدل سندلوسکی و باروسو (2007)، از میان 410 عنوان، 60 سند علمی-پژوهشی مرتبط تحلیل و بیش از 410 کد باز شناسایی شدند. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارکنان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران در سال 1401-1400 به تعداد 197 نفر بود. با نمونهگیری تصادفی ساده، 127 نفر از هفت دانشکده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، از فیش فراترکیب و در بخش کمی از پرسشنامۀ محققساختۀ خودتوسعهای کارکنان و چابکی یادگیری استفاده شد. نتایج حاکی از شناسایی چهار بعد شامل خودتوسعهای روانشناختی، رفتاری، عاطفی و اخلاقی بود. با کمک مدلسازی ساختاری و با نرمافزار لیزرل 8/ 8 مدل اندازهگیری خودتوسعهای ترسیم شد که نشان داد مدل از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. خودتوسعهای با ضریب همبستگی 72/ 0 با چابکی یادگیری کارکنان ارتباط دارد. خودتوسعهای روانشناختی نیز با ضریب 72/ 0، خودتوسعهای عاطفی با ضریب 63/ 0، خودتوسعهای رفتاری با ضریب 67/ 0 و خودتوسعهای اخلاقی با ضریب 59/ 0 با چابکی یادگیری کارکنان رابطۀ معنادار داشته است. بهطورکلی میتوان گفت خودتوسعهای دارای چهار بعد کلیدی است و تمامی مولفههای آن با چابکی یادگیری کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار داشته است.
The purpose of the present study was to identify the dimensions of self-development of university employees and their relationship with the learning agility of Tehran University employees on the campus of the social and behavioral sciences. It is an exploratory mixed method study. In the qualitative part, meta-composition was used, and with the aid of Sandelowski and Barroso’s (2007) model, 60 related scientific research documents were analyzed from among 410 titles, and more than 410 open codes were identified. In 2021–2022 there were 197 members of the social and behavioral sciences campus research community at Tehran University. 127 individuals from seven faculties were selected by straightforward random sampling. In the qualitative part, the composite form was utilized, whereas in the quantitative part, the self-development and learning agility questionnaire created by the researcher was used. The findings reveal the existence of four dimensions, namely psychological, behavioral, affective, and moral self-development. Using Lisrel8.8 software, a self-developed measurement model was created with the aid of structural modeling, demonstrating the model’s excellent fit with the data. Learning agility has a correlation coefficient of 0.72 with self-development. Employee learning agility was significantly related to psychological self-development with a coefficient of 0.72, emotional self-development with a coefficient of 0.63, behavioral self-development with a coefficient of 0.67, and moral self-development with a coefficient of 0.59. In general, it is possible to assert that self-development consists of four essential dimensions, and that all of these dimensions have a positive and significant relationship with the learning agility of employees.
خلاصه ماشینی:
ir//https: شاپا الکترونیکی: ٤٥٠٤-٢٦٧٦ شناسایی ابعاد خودتوسعه ای کارکنان دانشگاهها و رابطۀ آن با چابکی یادگیری (مورد: دانشگاه تهران) ۳ محمدعلی گودرزی ١*، فرزانه رباطی ٢، ابراهیم مزاری ١.
ir اطلاعات مقاله نوع مقاله : پژوهشی تاریخ های مقاله : تاریخ دریافت : ١٤٠١/١١/٢٣ تاریخ بازنگری : ١٤٠١/١٢/١٦ تاریخ پذیرش: ١٤٠٢/٠٣/٢١ تاریخ انتشار: ١٤٠٢/٠٥/٠١ چکیده پژوهش حاضـر، با هدف شـناسـایی ابعاد خودتوسـعه ای کارکنان دانشـگاه ها و رابطۀ آن با چابکی یادگیری کارکنان دانشـگاه تهران در پردیس علوم اجتماعی و رفتاری انجام شـد.
براسـاس آنچه عنوان شـد، پژوهش حاضـر با هدف شـناسـایی ابعاد خودتوسـعه ای کارکنان دانشـگاه ها و رابطۀ آن با چابکی یادگیری در دانشگاه تهران انجام شده است .
پرسشنامۀ محقق ساختۀ خودتوسعه ای کارکنان١ (SSD) این پرسـشـنامه براسـاس مطالعۀ کیفی پژوهش حاضـر طراحی شـده و دارای چهار مؤلفۀ کلیدی خودتوسـعه ای روان شـناختی ، رفتاری ، اخلاقی و عاطفی است .
بحث و نتیجه گیری نتایج بخش کیفی و کمی پژوهش نشـان داد خودتوسـعه ای کارکنان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشـگاه تهران شـامل چهار بعد کلیدی خودتوســعه ای روان شــناختی ، رفتاری ، عاطفی و اخلاقی اســت که با پژوهش های ابیلی ، پورکریمی و مزاری (١٣٩٩)، مزاری و همکاران (١٣٩٨) و مزاری و زمانی (١٣٩٥) همسو است .
بررسـی همبسـتگی خودتوسـعه ای و ابعاد آن با چابکی ، نشـان از همبسـتگی بالای بیشـتر این عوامل با یکدیگر دارد و می توان گفت خودتوســعه ای با ضــریب همبســتگی ٠/٧٢ با چابکی یادگیری کارکنان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشــگاه تهران ارتباط داشـته اسـت .