چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه آموزش و پرورش در گفتمان سازی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است. این پژوهش با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون، پژوهشهای صورت گرفته و همچنین اسناد و تحقیقات انجام شده در این حوزه پرداخته است. لذا پژوهش حاضر نیز سعی در پر رنگ کردن نقش و جایگاه آموزش و پرورش در گفتمان سازی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی داشته است، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که نمیتوان نقش آموزش و پرورش را در معرفی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی نادیده گرفت؛ ولیکن در طی این چهل سال از گذشت انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش در برنامه های تربیتی و آموزشی خود نتوانسته به نحو مطلوب ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی را به دانش آموزان منتقل کرده و در گفتمان سازی آن موفق باشد، لذا برنامه ها و فعالیت های پرورشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش از حیث توجه به آموزه های اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان سازی آن نیازمند تجدید نظر و اصلاح میباشد.
The general purpose of this research is to examine the role and place of education in creating a discourse on the values and ideals of the Islamic Revolution. Using the qualitative content analysis method, this research has analyzed the texts, researches, as well as the documents and researches done in this field. Therefore, the current research has also tried to highlight the role and place of education in the discourse of the values and ideals of the Islamic Revolution, the results of the current research show that the role of education in the introduction of value cannot be overemphasized. He ignored the goals and ideals of the Islamic Revolution; However, during these 40 years since the passing of the Islamic Revolution, education in its educational programs has not been able to convey the values and ideals of the Islamic Revolution to the students in an optimal way and to be successful in making it a discourse, therefore. Educational programs and activities of the education system need to be revised and reformed in terms of paying attention to the original teachings of the Islamic Revolution and creating its discourse.