چکیده:
تحقیق پیش رو با هدف تحلیل تاثیر سواد رسانهای بر رضایت ورزشکاران با نقش تعدیلگر تعهد حرفهای و مسئولیت
اجتماعی در لیگ برتر والیبال انجام گرفت. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات
ساختاری است و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران»
سرپرستان و مربیان لیگ برتر والیبال ایران بودند که در مسابقات لیگ برتر سال ۱۴۰۰ به رقابت میپرداختند (۲۶۶ نفر).
نمونهگیری کل شمار بوده و تعداد ۲۴۱ پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل
پرسشنامههای سواد رسانهای» رضایت ورزشکاران» مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفهای بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای
گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جدول و نمودارهای فراوانی و
فراوانی نسبی» میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی از تحلیل معادلات ساختاری با کمک ترمافزار
5 [نسخه ۲ استفاده شد. نتایج نشانداد که سواد رسانهای بر مسئولیت اجتماعیء رضایت ورزشکاران و تعهد حرفهای
آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفهای بر رضایت ورزشکاران تاثیر مثبت و معناداری
دارد؛ بنابراین میتوان جمعبندی نمود؛ با توجه به معنادار شدن همه روابط موجود در مدل پژوهش» متغیرهای مسئولیت
اجتماعی و تعهد حرفهای, متغیر میانجی برای رابطه سواد رسانهای و رضایت ورزشکاران میباشد.
The present research was conducted with the aim of analyzing the effect of media literacy on the satisfaction of athletes with the moderating role of professional commitment and social responsibility (case study, volleyball premier league). The current research is a descriptive research of the correlation type and based on structural equation modeling, and in terms of its purpose, it is considered a part of applied research. The statistical population of the research included all the athletes, supervisors and coaches of the top volleyball league of Iran (14 teams and 19 people in each team) who competed in the top league competitions in 1400 (266 people). Sampling was the total number and 241 questionnaires were returned correctly. The measuring tools of the research included media literacy questionnaires, athletes' satisfaction, social responsibility and professional commitment. In order to analyze the collected data, descriptive and inferential statistics methods were used. In the descriptive statistics section, tables and graphs of frequency and relative frequency of demographic characteristics of research participants, mean and standard deviation were used. In the inferential statistics section, structural equation analysis was used with the help of SmartPLS version 2 software in order to investigate the effect of research variables on each other and to design a communication model between them. The results showed that media literacy has a positive and significant effect on social responsibility, athletes' satisfaction and their professional commitment. Social responsibility and professional commitment have a positive and significant effect on the satisfaction of athletes.
خلاصه ماشینی:
عزيزمرادي (٢٠٢١) در پژوهشي تحت عنوان سواد رسانه اي و نقش آن در زندگي حرفه اي ورزشکاران به اين نتايج دست يافت که توليد اطلاعات در سطح وسيع توسط انواع رسانه ها به ويژه رسانه هاي مبتني بر فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، اهميت برخورداري از سواد رسانه اي را براي همه شهروندان جامعه جهاني دوچندان ساخته است زيرا آنان بايد بتوانند از ميان حجم فراوان اطلاعات توليد شده ، نيازهاي اطلاعاتي خود را به بهترين شکل ممکن تأمين کنند.
بنابراين زماني که صحبت از رسانه ميشود به زعم نويسنده ؛ رسانه و پيام صرفا به يکسري رسانه هاي خاص مانند مطبوعات ، کتاب ، راديو، تلويزيون ، ماهواره ، فضاي مجازي و پيام هايشان اطلاق نميگردد، بلکه هر آنچه در اطراف ما وجود دارد ميتواند همانند يک رسانه عمل کرد، کما اينکه هر فردي خود ميتواند يک رسانه باشد (کاتز١ و همکاران ، ٢٠١٩: ٣٩٠)؛ بنابراين هدف از انجام پژوهش حاضر تحليل تأثير سواد رسانه اي بر رضايت ورزشکاران با نقش تعديل گر تعهد حرفه اي و مسئوليت اجتماعي در ليگ برتر واليبال ميباشد؛ تا بتوان با تحليل منطقي برخي از زوايا، افق ها و چالش هاي پيش روي اين مفاهيم را نشان داد.
The model of the effect of media literacy on the satisfaction of athletes with the moderating role of professional commitment and social responsibility in a significant state جدول ٣.
٣٢ به دست آمد که نشان از مناسب بودن اين شاخص دارد؛ بنابراين ميتوان جمع بندي نمود با توجه به معنيدار شدن همه روابط موجود در مدل پژوهش ، متغيرهاي مسئوليت اجتماعي و تعهد حرفه اي، متغير ميانجي براي رابطه سواد رسانه اي و رضايت ورزشکاران مي باشد.