چکیده:
احکام شرعی ازنظر مورد ابتلا بودن، در یک درجه قرار ندارند؛ بعضی محل ابتلای همگان یا اکثر متشرعان و برخی دیگر محل ابتلای افرادی خاص است و یا حتی اگر اغلب را مبتلا سازد، محدود به مدت زمان خاصی است. پدیدهٔ عموم بلوا در بسیاری از مسائل مرتبط با علم اصول فقه بازتاب داشته است. اهمیت و حساسیت مسائل عامالبلوی و نیاز شدید به آنها سبب سختگیری و دقت نظر فزونتر در بهکارگیری ادلهٔ احکام شده است. در این نوشتار، ابتلای عمومی و میزان دخالت آن در عرصههای گوناگون اصول فقه بهروش توصیفیتحلیلی تبیین شده است. عامالبلویبودن در ملاک حجیت ادلهای چون سنت و اخبار منعکس شده است؛ بهطوری که اکثر محققان معتقدند که روایات عامالبلوی بایستی علمآور باشد یا دستکم از شهرت و شیوعی بیش از سایر روایات برخوردار باشد. از سوی دیگر، عامالبلویبودن در تثبیت موضوع سیره و اجرای اصل برائت اثرگذار است و به ضمیمهٔ نرسیدن ردع شارع، دلیل بر احراز عدمردع محسوب میشود و درنتیجه حجیت سیرهٔ عقلا را در پی دارد.
Shariah rulings are not on the same level in terms of being involved; Some of them affect all or most of the religious people, and some others affect specific people, or even if they affect most people, it is limited to a certain period of time. The phenomenon of public Balva has been reflected in many issues related to the science of principles of jurisprudence. The importance and sensitivity of common law issues and the strong need for them have caused more severity and double precision in the application of the evidence of rulings.In this article, the general Ibtela (involvement) and the size of its involvement in various fields of the principles of jurisprudence have been explained in a descriptive and analytical way. Being generally involved is reflected in the criterion of the authenticity of evidence such as tradition and Akhbar; So that most researchers believe that Am al-Balva narrations should cause knowledge or at least they are more famous and spread than other narrations. On the other hand, being Am al-Balva is effective in establishing the subject of Sireh and implementing the principle of Beraat, and in addition to the absence of legal prohibition, It is considered as a proof of the lack of prohibition, and as a result, it leads to the validity of the wise's Sireh.