چکیده:
هنرشیعی، هنری توحیدی است که با تاکید بر دو اصل امامت و عدالت در حیطه هنر اسلامی قرارمیگیرد. برخی تشکیل حکومت صفویه را زمینه ساز پیدایی این هنر عنوان کرده و این دوره را سرآغاز هنر شیعی دانستهاند، لیکن باید گفت شیوع هنرشیعی در ایران در یک روند تدریجی از عصر ایلخانیان آغاز و درعصر تیموری رواج و تداوم یافته و در عصر صفوی تثبیت شده است. وجود گرایشهای شیعی در میان ایرانیان، مضامین و عناصری از باورهای شیعی در نگارگری تجلّی نموده و باعث حضور چهره پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) در نگارهها شدهاست. هدف این تحقیق شناسایی ویژگیهای بصری «جایگاه اهلبیت(ع)» در نگارگری دورههای ایلخانی و تیموری و ارتباط آن ها با اصول مذهب شیعه است. بر اساس مطالعات کتابخانهای و به روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، نگارههای دورههای ایلخانی و تیموری از بُعد باورهای شیعه و چگونگی تصویرسازی و تحلیل عناصر زیباییشناسی و نمادین آن ها بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهد؛ تصویرسازی نسخههایی با مضامین شیعی و بهویژه اهلبیت(ع) همواره تحتتاثیر تفکر مذهبی هنرمندان و حامیان آن ها در دوران مختلف بودهاست. چنانکه در بیشتر نگارههای شیعی دوره ایلخانی از شیوه واقعگرایانه برای نمایش مولفههای بصری استفاده شده و بعضا در آن ها نمادهای صریح و سادهای نیز بروز کردهاست، اما در دوره تیموری با افزایش گرایشات شیعی سعی شده با اجتناب از واقعگرایی و ورود به عرصه نمادگرایی، مضامین و شخصیتهای شیعه را همانگونه که در مذهب شیعه انعکاس یافته، بهتصویر درآیند و بدین طریق بسترهای رشد عناصر نمادین نگارههای شیعی دوره صفوی فراهم شد.
Shiite art is monotheistic art, which is placed in the scope of Islamic art by
emphasizing the two principles of Imamate and justice. Some have considered
the formation of the Safavid government as the foundation for the emergence
of this art and considered this period as the beginning of Shiite art, but it
should be said that the spread of Shiite art in Iran started in a gradual process
from the Ilkhanid era, and it spread and continued in the Timurid era and
was stabilized in the Safavid era. The existence of Shiite tendencies among
Iranians has manifested the themes and elements of Shiite beliefs in miniature
and has caused the presence of the face of the Prophet (pbuh) and Ahl al-
Bayt (as) in the miniatures. The purpose of this research is to identify the visual
characteristics of "position of Ahl al-Bayt (as)" in the miniatures of the Ilkhanid
and Timurid periods and their relationship with the principles of Shia religion.
Based on library studies and with a descriptive analytical method and with a
comparative approach, the miniatures of Ilkhani and Timurid periods have been
examined from the perspective of Shia beliefs and how to depict and analyze
their aesthetic and symbolic elements. The findings show that the illustration
of versions with Shiite themes and especially Ahl al-Bayt (as) has always been
influenced by the religious thinking of artists and their supporters in different
era. As in most of the Shiite miniatures of the Ilkhani period, a realistic method is
used to display visual components, and sometimes explicit and simple symbols
have also appeared in them. However, in the Timurid period, with the increase
of Shia tendencies, they tried to portray Shia themes and personalities as they
were reflected in the Shia religion by avoiding realism and entering the field
of symbolism, and in this way, the platforms for the growth of the symbolic
elements of the Shiite miniatures of the Safavid period were provided.