چکیده:
زمینه و هدف: دانشجویان زن ناجا به واسطه رشته تحصیلی ، شغل و نقش خود در خانواده با مشکلات و استرس زیادی مواجه بوده و بهزیستی روانشناختی آنها در معرض خطر است. بنابراین یافتن عوامل بالقوه درونی برای مقابله با آسیب های روانی ناشی از این استرسها و تقویت آنها بسیار مهم است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان زن ناجا بر اساس تاب آوری و سازگاری اجتماعی آنها بود. روش: از بین 241دانشجوی زن دانشگاه ناجای تهران در سال تحصیلی 1400-1399، که به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989) تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) سازگاری اجتماعی بل (1961) و ذهن آگاهی بروان و رایان (2003) پاسخ دادند، داده های 208 نفر که کامل بود وارد تحلیل شد. یافته ها: مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش از برازش نسبتا خوبی برخوردار بوده و قابل قبول است. تحلیل مسیر نیز نشان داد که تاب آوری هم به طور مستقیم و هم با واسطه گری ذهن آگاهی قادر به پیش بینی بهزیستی روانشناختی هست. اما سازگاری اجتماعی نه به طور مستقیم و نه غیر مستفیم بهزیستی روانشناختی را پیش بینی نکرد (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی دانشجویان ناجا باید تمهیداتی درجهت افزایش تاب آوری و ذهن آگاهی آنها در قالب دوره های آموزشی و خدمات روانشناختی دردانشگاه ناجا به صورت حضوری، غیرحضوری و اینترنتی اندیشیده شود.
Background and Aim: female NAJA students face many problems and stress due to their field of study and job and their psychological well-being is endangered. Therefore, it is very important to find potential internal factors to deal with and strengthen the psychological damage caused by these stresses. In this regard, the aim of the present study was to investigate the mediating role of mindfulness in predicting the psychological well-being of female NAJA students based on their resilience and social adjustment. Method: Among 241 female students of Najai University of Tehran in the academic year 1399-1400, who answered the Ryff (1989) Connor and Davidson (2003) Resilience (2003) Bell (1961) and Brown & Ryan (2003) Mental Resilience Questionnaires. The data of 208 people who were complete were entered into the analysis. Findings: Structural equation modeling showed that the research model has a relatively good fit and is acceptable. Path analysis also showed that resilience is able to predict psychological well-being both directly and through the mediation of mindfulness. But social adjustment did not directly or indirectly predict psychological well-being (P <0.05). Results: The results show that in order to improve the psychological well-being of NAJA students, measures should be taken to increase their resilience and awareness in the form of training courses and psychological services at NAJA University in person and online.
خلاصه ماشینی:
روش : جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان زن دانشگاه ناجای تهران مشغول به تحصیل در سال تحصـیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ بودند که از بین آن ها ٢٤١ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به پرسش نامه های بهزیسـتی روان شناختی ریف (١٩٨٩) تاب آوری کانر و دیویدسون (٢٠٠٣) سازگاری اجتماعی بل (١٩٦١) و ذهن آگـاهی بروان و رایان (٢٠٠٣) پاسخ دادند.
گفتنـی است که دانشجویان ناجا، فقط دانشـجوی صـرف نبـوده و در حـین تحصـیل ، فعالیـت هـای سازمانی و اجتماعی داشته و به عبارتی شاغل محسوب می شوند و بـه ایـن دلیـل ، عـلاوه بـر مسائل و مشکلات زندگی دانشجویی، پیچیدگیهای بیشتری را به واسطه فضـای دانشـگاهی متفــاوت ، دروس آموزشــی متفــاوت بــه خصــوص واحــدهای عملــی ســنگین ، حضــور در مأموریت های متنوع و پیچیده و پرخطر، ارتباط مستقیم بـا افـراد جامعـه ، بـه ویـژه مجـرمین ، تجربه می کنند و تمامی این موارد، اهمیـت برخـورداری از سـازگاری اجتمـاعی بـالا بـرای حفظ سلامت روان و بهزیستی روان شناختی دانشجویان ناجا، به ویژه دانشجویان زن دانشگاه نیروی انتظامی (ناجا) را دوچندان می سازد.
بر اساس توضیحات فوق ، ضرورت پژوهش و بیان مسـئله پـژوهش ، سـؤال پـژوهش از ایـن قرار است که آیا تاب آوری و سازگاری اجتماعی می توانند بـا میـانجیگـری ذهـن آگـاهی بهزیستی روان شناختی زنان دانشجوی ناجا را ارتقا دهند؟ ادبیات پژوهش (پیشینه و مبانی نظری) نهنگ و همکاران (١٣٩٩) در پژوهش خود با عنوان «تاثیرآموزش ذهن آگاهی بر خـودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی» نشـان دادنـد ذهـن آگـاهی بـر خـود نظـم بخشـی هیجانی و تاب آوری تأثیر مثبت و معناداری دارد.