چکیده:
ادوارد آلبی (1928-2016)، نمایشنامهنویس مدرن صاحب سبک آمریکایی از جمله نویسندگانی است که تلاش کرده روابط اجتماعی افراد را در نمایشنامههایش بازنمایی کند. انعکاس این روابط نه تنها در کلام، بلکه در سکوت و برخوردهای فیزیکی شخصیتها دیده میشود که یادآور توجه به جنبههای پیدا و پنهان رفتار در نظریه کنش متقابل نمادین است. هدف این پژوهش بکارگیری نظریهی کنش متقابل نمادین با تکیه بر آراء جورج هربرت مید (1931-1863) در تحلیل متن نمایشنامهی توازن ظریف اثر ادوارد آلبی است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهتدار استفاده گردید. یافتههای پژوهش روند تغییر در باورهای افراد امریکایی را بعد از نیمه قرن بیستم از طریق تقابل دو گروه شخصیت نشان میدهد. در یکسو، والدینی که تابع آموزهها، ارزشها و استانداردهای بورژوایی جامعه سنتی آمریکا هستند و در سوی مقابل دیگرانِ مهم آنها صفآرایی کردهاند. گروه دوم، با وجود گذار از ارزشهای سنتی جامعه نتوانستهاند به طور مستقل به حیات اجتماعی خود ادامه دهند و در نتیجه وابسته به گروه نخست هستند. این وابستگی طفیلیوارکه زمینهساز تعارضات و تنشهای شخصیتها میشود؛ با برهم زدن توازن و تعادل ظریف خانواده منجر به ارزیابی و بازاندیشی روی دو قطبی حقوق فردی/مسؤلیت اجتماعی میشود.
Edward Albee (1928-2016), an outstanding American playwright, is one of the authors who tried to represent the social relations of individuals in his plays. The reflection of these relationships can be viewed not only in the characters' words, and in their silence, as well as their physical encounters. This characteristic reminds us of the attention to the visible and hidden aspects of behavior in the theory of symbolic interaction. The purpose of this study is to apply symbolic interactionism focusing on the viewpoints of George Herbert Mead (1931-1863) in Edward Albee's A Delicate Balance. In this study, the method of directional qualitative content analysis has been used. Findings show the changes occurred in the beliefs of Americans after the middle of the twentieth century through the confrontation of two groups of characters. On the one hand, parents who are subject to the bourgeois patterns, values, and standards of traditional American society, and on the other hand, their significant others have lined up against them. The second group, despite transmitting from the traditional values of society, have not been able to continue their social life independently and are therefore dependent on the first group. This parasitic dependence that gives rise to conflicts and tensions of the characters; upset the delicate balance of the family. It Eventually leads to the evaluation and rethinking of the dichotomy of social responsibility vs. individual rights.
خلاصه ماشینی:
چگونه ميتوان در نمايشنامه توازن ظريف دو قطبي حقوق فردي/مسؤليت اجتماعي در مقابل ديگرانِ مهم را با استفاده از نظريه کنش متقابل نمادين و با تکيه بر آراء ميد تفسير کرد؟ ضرورت انجام اين تحقيق بدان دليل است که از رهگذر تحليل متن نمايشنامه ها ميتوان به آگاهي کلي نسبت به فرهنگ عامه آمريکايي از سطوح روزمره تا عالي در قالب رفتارها، آداب ، نيت مندي کنش ها و کنشگري افراد در نيمه دوم قرن بيستم دست يافت .
طرح نمايشنامه به گونه اي است که با لحاظ کردن مسئله مسؤليت هاي اجتماعي والدين در خانواده اي که تا بعد از نيمه قرن بيست هنوز شکل هسته اي به خود نيافته ، مخاطب را به پاسخ به اين مسأله وادارد که اساساً حد ميان مسؤليت در مقابل وابستگان (اعم از فرزند، بستگان و 1 Harry and Edna دوستان خانوادگي) از يک سو و حقوق فردي کجاست ؟ و آيا فرد با ارائه يک الگوي رفتاري متفاوت با الگوهاي نهادينه شده اجتماعي و فرهنگي ميتواند به ارزيابي، تفسير، تعديل و يا بازتعريف دو قطبيهايي مانند حقوق فردي/مسئوليت هاي اجتماعي بپردازد؟ جدول شماره ١ نمايشنامه توازن ظريف را بر اساس نظريه کنش متقابل نمادين و با تکيه بر آراء جورج هربرت ميد تحليل ميکند.
نتيجه گيري اين مقاله به بررسي نمايشنامه توازن ظريف اثر ادوارد آلبي بر اساس نظريه کنش متقابل نمادين با تکيه بر آراء جورج هربرت ميد و با بهره گيري روش تحليل محتواي جهت دار پرداخت .