چکیده:
احضار و بازخوانی گذشته برآیند بروز بحرانهای اجتماعی و سیاسی زمان حال است. نویسندگان مسلمان برای مشروعیتبخشی و تصدیق حاکمان، به تطبیق طرحوارههای دوران باستان با نمونههای معاصر اقدام نمودهاند. در این انطباق، شاه موجود با شاه آرمانی و عملکرد او با عصر زرین ایران سنجش شده است. اما تاریخنگاری متمرکز و سازمانیافتهی ساسانیان داستان مزدک را در جهت مشروعیتبخشی به قدرت و عملکرد ساسانیان طرحریزی کرده و تصویری آرمانی از عصر انوشیروان و داستان عدالت وی برساخته است. خواجه نظامالملک که وزارت را در عصری ملتهب برعهده داشت، افق و ایدهآل حکومت را در عصر انوشیروان جستجو میکرد. وی در بخش متأخر سیاستنامه برای مقابله با جنبش اسماعیلیان به الگوی کشتار مزدک توسط حکومت ساسانی متوسل میشود. او با واسازی الگوهای تاریخی نه تنها کشتار مزدکیان را تصدیق مینماید، بلکه قلع و قمع مخالفان سلجوقی را مشروع جلوه میدهد.
Summoning and reading the past is the result of social and political crises of the present. In order to legitimize and acknowledge the rulers, Muslim writers have tried to adapt the schemas of ancient times with contemporary examples. In this adaptation, the existing king has been compared to the ideal king and his performance has been compared to the golden age of Iran. But the centralized and organized historiography of the Sassanins planned the story of Mazdak in order to legitimize the power and performance of the Sassanins and created an ideal image of Anushirvan's era and the story of his justice. Khwaja Nizam al-Molk, who was responsibility of the ministry in a fiery era, searched for the horizon and ideal of government in the era of Anushirvan. In the later part of the policy, he appeals to the example of the slaughter of Mazdak by the Sassanid government to confront the Ismaili movement. By deconstructing historical patterns, he not only acknowledges the massacre of the Mazdakians, but also makes the suppression of the Seljuk opponents appear legitimate.