چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، فهم تجارب زیسته معلمان از چالشها و موانع اجرای درس پژوهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند بود. بدین منظور دادهها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که سابقه اجرای درس پژوهی در فرایند آموزش را داشتند جمعآوری و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالشهای فردی، چالشهای محتوایی، چالشهای سازمانی، چالشهای روشی و 19 زیرمضمون شامل عدم آگاهی عمقی معلمان از تدریس پژوهی، انگیزش پایین، عدم علاقه معلمان به شیوههای نوین، برخورد سوگیرانه نسبت به تدریس پژوهی، تحصیلات پایین برخی از معلمان، کمبود منابع مناسب، سازماندهی نامناسب محتوا، تقلید و کپیبرداری، بومی نبودن محتوا، تئوریزدگی محتوا، تمرکزگرایی، فقدان امکانات، عدم آموزشهای مناسب در دورههای تربیت معلم، نگاه زاویهدار سازمانی به تدریس پژوهی، نبود ابزارهای مناسب برای عملیاتی کردن تدریس پژوهی، عدم درگیری مشفقانه معلم، عدم توجه علائق کودکان، نادیده گرفتن کودک، استفاده از شیوههای سنتی بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بدون توجه به چالشهای موجود در ارتباط با درس پژوهی، اجرای آن از اثربخشی چندانی برخوردار نخواهد بود.
The purpose of this study was to understand the lived experiences of teachers about the challenges of lesson study. This qualitative study was conducted using the phenomenological method. Data collection was done via semi-structured interviews of 15 teachers who had experiences about lesson study. The data analyzed following Strabert and Carpenter’s (2003) method. The analysis revealed four main themes including individual, content, organizational, and methodological challenges and also, 19 sub-themes including teachers’ lack of in-depth knowledge of lesson study, low motivation, teachers’ lack of interest in new methods, biased attitude towards lesson study, teachers’ low education, lack of appropriate resources, improper content organization, imitation and copying, non-native content, content theorizing, centralism, lack of facilities, lack of appropriate training in teacher training courses, organizational perspective on lesson study, lack of appropriate tools to operate lesson study, no sympathetic involvement of the teacher, lack of attention to children’s interests, ignoring the child, the use of traditional methods. According to the findings of the study, it can be concluded that without taking into account the challenges related to lesson study, its implementation will not be very effective.