چکیده:
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین نگرش به مدرسه و پیوند با مدرسه با نقش میانجی امید به تحصیل انجام گرفت. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی بود که با توجه به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 200 نفر به نوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرش به مدرسه کوچ و سیکل (2003)، پرسشنامه پیوند با مدرسه رضایی شریف (1389) و پرسشنامه امید به تحصیل خرمایی و کمری (1396) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد نگرش به مدرسه بر پیوند با مدرسه اثر مستقیم دارد (44/ 0=β)، امید به تحصیل بر پیوند با مدرسه اثر مستقیم دارد (49/ 0=β)،، نگرش به مدرسه بر امید به تحصیل اثر مستقیم دارد (59/ 0=β) و نگرش به مدرسه بر پیوند با مدرسه از طریق امید به تحصیل اثر غیر مستقیم دارد (28/ 0=β).
The present study aimed to Investigating the Relationship between Attitude to School and School Bonding with the Mediating Role of Academic. The method of research was descriptive correlation with structural equation method (SEM). The statistical population of this study included all included all male high school students in the city of Thalas Babajani who according to Morgan table and using multi-stage cluster sampling method, 200 students were selected as samples. To collect data, McCoach, Siegle Attitude to School questionnaire (2003), khormaei and kamari (2017) academic hope questionnaire and rezaeisharif (2010) school bonding questionnaire was used. The results of data analysis showed that Attitude to School has a direct effect on school bonding (β=0/44), Academic hope has a direct direct effect on school bonding (β=0/49), Attitude to School has a direct direct effect on Academic hope (β=0/59). And Attitude to School through Academic hope on school bonding has an indirect effect (β=0/28).
خلاصه ماشینی:
همچنین محبی و میرنسب (١٣٩٧) پیوند با مدرسه را کیفیت ارتباط دانش آموز با مدرسه ، احساس مراقبت شدن و دریافت احترام از سوی معلمان تعریف کرده اند هیرشی ٣(١٩٦٩) پیوند با مدرسه را سازه ای چند بعدی و متشکل از شش بعد دلبستگی به مدرسه (احساسات دانش آموز درباره مدرسه )، 1 school bonding 2 Oelsner, Lippold, Greenberg 3 Hirshi مشغولیت در مدرسه (درگیری و مشارکت در فعالیتهای مدرسه )، باور(پذیرش ارزش ها و هنجارهای مدرسه )، تعهد به مدرسه (تمایل به توافق و حفظ ارزش های مدرسه و فعالیت های مرتبط با مدرسه )، دلبستگی به کارکنان (ارتباطات فردی تجربه شده با پرسنل مدرسه ) و دلبستگی به معلمان (روابط فردی معلم و دانش آموز) تعریف کرده است .
این 1 Niehaus, Rudasill, Rakes 2 Howard, Daigle 3 Malik 4 Alexander, Onwuegbuzie 5 Feldman, snyder 6 Okpala, Okpala سازه در چهار بعد امید به کسب فرصت ها(امید و انتظار به اینکه شخص با تحصیل بتواند به فرصت های شغلی و اجتماعی و نیز موفقیت در زندگی دست یابد)، امید به کسب مهارتهای زندگی(امید به آنکه آنچه در مدرسه یاد میگیرد به وی مهارتهای لازم در تفکر، زندگی در اجتماع و تعامل با دیگران را خواهد آموخت )، امید به سودمندی مدرسه (امید به اینکه مدرسه در داشتن یک زندگی خوب و کسب شغلی مناسب ، سودمند و مفید است ) و امید به کسب شایستگی(امید و انتظاری است که با تحصیل می توان اعتبار، محبوبیت و وجهه اجتماعی به دست آورد) مفهوم سازی شده است (خالق خواه ، کریمیان پور، ١٣٩٩).
The relationship between metacognitive awareness and academic self- concept, attitude towards school and students' social adjustment Quarterly journal of new approach in educational management 2016; 17(1): 57-83 [Persian] Niehaus, k.