چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آینده نگاری در اقتصاد ورزش، به دنبال کشف سناریوهای درآمدزایی ورزش قهرمانی ایران برای 15 سال آینده است. در این پژوهش، آیندهنگاری با رویکرد سناریونگاری براساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدم قطعیتها و الگوی شش مرحلهای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. مشارکت-کنندگان پژوهش حاضر شامل 31 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزشقهرمانی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامههای باز صورت گرفت. بر اساس یافتهها، تحلیل 29 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدم قطعیت کلیدی "اختصاص ردیف بودجه مستقل از درآمدهای نفتی حاصل از گشایشهای اقتصادی بین المللی" و "نهادینه سازی اکوتوریسم ورزشی بر پایه گسترش نظام اطلاعاتی و ارتباطی فدراسیون ها" گردید. در نتیجه مشخص گردید که حتی اگر گشایشهای اقتصادی و سیاسی بین المللی صورت نگیرد، برنامهریزی بر پایۀ گردشگری ورزشی توسط فدراسیونهای رشتههای مختلف، در صورتی که همراه با بازاریابی حرفهای و مداوم باشد، می تواند، منجر به درآمدزایی پایدار در ورزش قهرمانی ایران گردد.
The aim of this study is to explore the revenue generation scenarios of Iranian championship sports for the next 15 years with the aim of foresight in sports economics. In this research, futurism with scenario scenario approach based on intuitive logic method has been used and to design scenarios, trend analysis method and uncertainties and six-stage integrated scenario model have been used. The participants of the present study included 31 domestic and foreign stakeholders of Iranian heroic sports who were selected based on purposive sampling. Data were collected through interviews and open-ended questionnaires. Based on the findings, the analysis of the 29 main factors eventually led to the production of two key uncertainties: "allocation of budget line independent of oil revenues from international economic openings" and "institutionalization of sports ecotourism based on the expansion of the federation's information and communication system. As a result, it was found that even if international economic and political openings do not take place, sports tourism-based planning by federations of different disciplines, if accompanied by professional and ongoing marketing, can lead to sustainable revenue generation in Iranian championship sports.