چکیده:
قاره آفریقا به دلایلی نظیر جاهلیت، فرقهگرایی، تحولات سیاسی و اقتصادی، عدم وجود یک دولت ملی، گسترش فساد و غیره همیشه مستعد ظهور گروههای تروریستی و بازیگران غیردولتی در ایجاد ناامنی بوده است. این در حالی است که یک چهارم میانگین اقدامات تروریستی در جهان در آفریقا روی میدهد، زیرا گروههای تروریستی در نیمی از کشورهای آفریقایی فعال هستند. ازاینرو، به رغم تصویب اسناد متعددی از سوی جامعه بینالمللی و ایجاد ساختار در قالب تصویب اساسنامه روم برای تأسیس دیوان کیفری بینالمللی و نیز تأسیس محاکم کیفری بینالمللی موردی و مختلط، اما سازوکارهای حقوقی محاکم مزبور به نحوی در مقابله با جرایم بینالمللی در قاره آفریقا از طریق اِعمال صلاحیت دیوان کیفری بینالمللی مؤثر نبود، چرا که موضع دیوان برای رسیدگی به جرایم تحت صلاحیت، دولتهای آفریقایی را با چالشهایی مواجه ساخت که در سالهای متمادی و دهههای اخیر موجبات عدم همکاری، تهدید به خروج یا کنارهگیری از دیوان با ادعای عدم درنظر گرفتن مصونیت سران عالیرتبه حاکمیتی و نیز رسیدگیهای تبعیضآمیز در قلمرو صلاحیت قضایی دیوان، فراهم نمود. بنابراین، عدم همکاری دولتهای آفریقایی با دیوان منجر به تأسیس دیوان آفریقا و الحاق سند «مالابو» به آن در سال 2014 شد که وفق مادۀ «28چ» سند الحاقی به اساسنامه دیوان آفریقا، رسیدگی به جرایم تروریستی در صلاحیت قضایی دیوان آفریقا قرار گرفت. ازاینرو، این مقاله برای شناسایی قلمرو صلاحیت دیوان، ضمن مطالعه نگرش سند الحاقی در مصداقسنجی جرایم تروریستی، چالشهای پیشروی دیوان آفریقا را در دستاوردهای حقوقی وفق چارچوب سند الحاقی مورد سنجش قرار میدهد.
The African continent, for reasons such as ignorance, sectarianism, political and economic developments, the absence of a national government, the spread of corruption, etc., has always been prone to the emergence of terrorist groups and non-state actors in creating insecurity. A quarter of the world average terrorist violence occurs in Africa; Because terrorist groups are active in half of African countries. therefore, despite the ratification of several documents by the international community and structure in framework approval Rome Statute for establishment of the International Criminal Court (ICC) and also the establishment ICC case and complex, but mechanism legal these courts somehow counter international crimes on the African continent Jurisdiction construction ICC it was not effective; Because the position of the court to deal with crimes under jurisdiction, African government faced challenges, which in many years and in recent decades has caused a lack of cooperation, Threatening to leave or withdraw from the court claiming disregard Immunity of high-ranking rulers as well as discriminatory proceedings In the territory Jurisdiction of the Court, provided. Therefore, lack of cooperation African government with the court leading to the establishment African Court (AC) and additional document in 2014 it was that matching article 28G additional document to the statute AC, competence to handle terrorist crimes in AC jurisdiction it placed. Therefore, this article to identify the territory Jurisdiction of the court, while studying attachment document in the case study terrorist crimes, challenges advance AC legal achievements matching framework additional document analysis stand.