چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها توصیفی و از نمونه طرح های همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم مدارس شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آن ها دانش آموان پایه نهم مدرسه سعدی با حجم 103 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور سنجش انگیزش تحصیلی از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هار تر (1981) استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معدل نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 مورد بررسی قرارگرفت. داده ها با استفاده از آمارتوصیفی و آماراستنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم افزار 26-spss تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین پیشرفت تحصیلی با متغیر های انگیزش تحصیلی (r=0/293 ، P<0٫01)، انگیزش درونی (r=0٫313 ، P<0٫01) و انگیزش بیرونی (r=0٫204 ، P<0٫05) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به طوری که با افزایش انگیزش تحصیلی، میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان افزایش می یابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 8 درصد از تغییرات متغیر پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش تحصیلی قابل تبیین است. لذا باتوجه به اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزشی بیش از پیش به مقوله انگیزش توجه نشان داده و زمینه رشد و شکوفایی دانش آموزان را فراهم کنند.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between academic
motivation and academic achievement in students. The research was applied in terms of purpose and
descriptive in terms of the method of data collection and was a sample of correlation designs. The
statistical population of this research included all ninth grade female students of schools in Kashan
city in the academic year of 1401-1402, among which 103 ninth grade students of Saadi school were
selected using available sampling methods. In order to measure academic motivation, Harter's
Academic Motivation Questionnaire (1981) was used and to measure the academic progress of
students, the GPA of the first semester of 1401-1402 was examined. Data were analyzed using
descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and regression analysis
in spss-26 software. The results of the research showed that there is a positive and significant
relationship between academic achievement and the variables of academic motivation (r=0.293,
P<0.01), intrinsic motivation (r=0.313, P<0.01) and extrinsic motivation (r=0.204, P<0.05). So that
with the increase of academic motivation, the academic performance of students increases. Also, the
results of the regression analysis showed that 8% of the changes in the academic achievement variable
can be explained by academic motivation. Therefore, considering the importance of academic
motivation in the academic progress of students, it is suggested that educational planners pay more
attention to the category of motivation and provide the context for the growth and prosperity of
.students
خلاصه ماشینی:
از جمله پژوهشهایی که دلالت بر رابطهی بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دارند میتوان به پژوهش شعبانی (۱۴۰۱) تحت عنوان"بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر ساوه"، اشاره کرد که طبق نتایج حاصل مشخص شد بین انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بهعنوان مؤلفههای انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی - Deci - Ryan - Zhang - Shao - Muntean رابطه معناداری وجود دارد.
پژوهشگر دیگری در بررسیهای خود بهمنظور تبیین رابطه بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نشان داد انگیزش یادگیری تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان های دولتی پادانگ دارد (رافیولا 3 و همکاران، 2020).
۲. بین انگیزش درونی دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معنادار وجود دارد.
یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش103N= نام متغیر کمترین مقدار بیشترین مقدار میانگین انحراف معیار کجی کشیدگی نمره انگیزش درونی ۳۰ ۷۹ 16/52 02/12 144/0 456/0- نمره انگیزش بیرونی ۲۷ ۶۴ 15/44 39/8 120/0 406/0- نمره انگیزش تحصیلی ۶۲ ۱۴۱ 30/96 68/18 203/0 217/0 - پیشرفت تحصیلی ۱۴ ۲۰ 14/18 53/1 760/0- 089/0- همانگونه که در جدول۵ مشاهده میشود میزان کجی و کشیدگی متغیرهای پژوهش بین 5/1+ و 5/1- قرار دارند، در نتیجه توزیع دادهها برای همه متغیرهای پژوهش نرمال است.
نتایج پژوهش همچنین نشان داد بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
از دیگر نتایج پژوهش رابطه معنادار بین انگیزش بیرونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
Academic Motivation and Self-Efficacy Among Public School Senior High School Students: A Correlational Study.