چکیده:
پژوهش حاضر باهدف "بررسی مؤلفه های ارتقای کیفیت کاری مدیران و کارکنان دانشگاه کابل" و به روش تحقیق کیفی با رویکرد تحلیل مضمون و با استفاده از منابع و بانکهای اطلاعاتی معتبر علمی بهمنظور ارتقای کیفیت کاری کارکنان در سازمان، انجام شده است. ضمن بررسی دیدگاه و نظریات معتبر در مورد بررسی مؤلفه های ارتقای کیفیت کاری مدیران و کارکنان دانشگاه کابل به طورکلی، در گام دوم ضمن جمع آوری داده ها با ابزار روش مصاحبه و با شناسایی و دستهبندی مقولهها و مضامین، از دل اطلاعات جمع آوری شده که شامل مؤلفه و مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی از جمله: 1- عوامل فردی: قابلیت ها و مهارت های اداری و روابط انسانی (برنامه های آموزشی بر ایجاد مهارتها و قابلیت ها روابط انسانی مدیران و کارکنان) 2- عوامل اداری: بررسی روش های مشخص بر ارتقای کیفیت کاری مدیران و کارکنان (ارتقای کیفیت کاری و فرهنگ همکاری، روش های تشویق مالی- معنوی، مشارکت مدیران و کارکنان در تصمیمگیری اداره) 3- شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد ها و بهبود کارکرد های مدیران و کارکنان (نقاط قوت اداره، نقاط ضعف اداره، بهبود عملکردکاری مدیران و کارکنان) 4- ایجاد انگیزهکاری میان مدیران وکارکنان از طرف رهبری دانشگاه (انگیزهکاری و تشویق مسئولین، روش های ایجاد انگیزه، ارتباط انگیزه با عملکرد) چگونگی و فرایند جامع مدیریت منابع انسانی در راستای ارتقای کیفیت کاری مدیران و کارکنان و روابط میان ابعاد و مؤلفههای مختلف آن را منعکس مینمایند.
The current research aims to "investigate the components of improving the work quality of managers and employees of Kabul University" and has been carried out by a qualitative research method with thematic analysis approach and using reliable scientific sources and databases in order to improve the work quality of employees in the organization. While examining valid views and ideas about the components of improving the work quality of managers and employees of Kabul University in general, in the second step, while collecting data with the tool of interview method and by identifying and categorizing categories and themes, it was collected from the heart of the information that It includes the general component and category in the form of a paradigm model, including: 1- Individual factors: administrative and human relations capabilities and skills (training programs on building the human relations skills and capabilities of managers and employees) 2- Administrative factors: examining methods Specific on improving the work quality of managers and employees (improving work quality and culture of cooperation, methods of financial and spiritual encouragement, participation of managers and employees in decision-making of the administration) 3- Identifying the strengths and weaknesses of the functions and improving the functions of managers and employees. The strengths of the administration, the weaknesses of the administration, improving the work performance of managers and employees) 4- Creation of work motivation among managers and employees by the university leadership