چکیده:
مولانا معراج العاشقین يكي از نسخ مهم عرفاني سید احمد خواجگي كاساني، عارف قرن دهم هجري است. مسائل عرفاني مطرح شده در آثار وي، آن هم به سبك زباني و بياني خاص، اهميت بررسي رسالههاي وي را در شناخت بهتر طريقة نقشبنديه دوچندان ميكند. در اين مقاله كوشش شده است تا پس از تصحيح نسخة معراج العاشقین، بر اساس نسخه اساس ۱۰۵۶۰ مجلس، ويژگيهاي سبكي آن به صورت سبكشناسي لايهاي در چهار سطح آوایی، زباني، بلاغي و محتوايي به شيوة توصيفي ـ تحليلي بررسي شوند.در معراج العاشقین برخی از ويژگيهاي سبكي به ويژه در سطح زباني برجستگی بیشتری دارد؛ مثلاً کاربرد برخی واژگان محلی، استفاده از 'مر' بیش از مفعول به شیوۀ سبک خراسانی، استفاده از جملات عربی در کنار جملات فارسی. درلاية بلاغي، تکرار و تشبیه اضافی برای بیان اندیشه ها و مفاهیم انتزاعی عرفانی كاربرد بيشتري دارند. همچنین در لاية محتوايي، مضاميني چون عشق، هدف خلقت از آفرینش و فناي في الله مطرح شده است.
The Ascension of the Lovers is one of the most important mystical versions of Seyyed Ahmad Khajagi Kasani, a mystic of the tenth century AH. The mystical issues raised in his works, in a particular linguistic and expressive style, redouble the importance of examining his treatises in order to better understand the Naqshbandiyya method. In this article, after correcting the version of Ascension of Lovers, based on the basic version 10560of the Majlis, an attempt has been made to study its stylistic features in the form of layered stylistics at four levels of phonetic, linguistic, rhetorical and content in a descriptive-analytical manner. Some stylistic features are more prominent, especially at the linguistic level; For example, the use of some local words, the use of "mir" more than the object in the Khorasani style, the use of Arabic sentences along with Persian sentences. In the rhetorical layer, repetition and additional similes are more used to express mystical abstract thoughts and concepts. Also in the content layer, themes such as love, the purpose of creation from creation and the annihilation of God are discussed