چکیده:
محمد سعید رمضان البوطی که از متفکرین معاصر اهلسنت میباشد، معتقد است که افضلیت پیامبر6 بر جمیع خلق، یکی از دلایل توسل مردم به ایشان میباشد. اما ألبانی که یکی از علماء و بزرگان وهابیت محسوب میشود، در کتاب التوسل انواعه و احکامه، بعد از تقسیم توسل به مشروع و غیرمشروع، توسل به انبیاء و اولیاء را غیرمشروع قلمداد کرده و با طرح اشکالاتی، ادله توسل به انبیاء و اولیاء را رد میکند. او معتقد است که ادعای البوطی، مبنی بر افضلیت پیامبر اکرم6 بر جمیع خلق، هیچ دلیل محکم قرآنی و روایی ندارد. البانی در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و افضلیت مطلق پیامبر6 را زیر سؤال میبرد که برخی از آیات قرآن و همچنین روایات فراوانی از طریق عامه که بسیاری از آنها را البانی تصحیح کرده است، اثباتکننده افضلیت پیامبر6 بر جمیع مخلوقات میباشند. از آنجایی که البانی مدعی پیروی از کتاب، سنت و اقوال سلف میباشد، پژوهش حاضر بر آن است که با تبیین دیدگاه وی و ارجاع آن به کتاب و سنت و اقوال بزرگان عامه، صحت و سقم ادعای او، مبنی بر عدم دلالت آیات و روایات بر افضلیت پیامبر6 را مورد بررسی قرار دهد.
One of the biggest contemporary Sunni scholars is Dr. Muhammad Saeed Ramadan al-Buti. He maintains that our Holy prophet Muhammad is superior from all of other creatures and people can supplicate toward him. On the other hand, Albani, as one of the Salafi great scholars believes that there are two kinds of supplication: legal and illegal. He has a book named " the Supplication, its kinds and its rules". Albani tries to reject the supplication to saints and Imams, maintaining that Buti's claims on the absolute supremacy of our Holy Prophet Muhammad on other creatures is not true. But if we have a closer look, we will know that there are so many Quranic verses and narrations that indicate on the supremacy of the Holy Prophet (PBH) on other creatures. Since Albani claims that he follows the Holy Quran, tradition of the Holy Prophet and great Sunni scholars, in this essay, the supremacy of our Holy prophet will be proved according to the above-mentioned sources.
خلاصه ماشینی:
مقدمه مسئله افضلیت انبیاء و پیامبر بر جمیع خلق یکـی از مسـائلی اسـت کـه از گذشـته تاکنون از طرف علماء مذاهب اسلامی، ذیل نبوت عامه و خاصه ، مورد بحث و اظهـارنظر قرار گرفته است ؛ زیرا با توجه به وجود پاره ای از آیات و روایـات علمـاء امامیـه بـر افضـلیت انبیاء بـر ملائکـه و افضـلیت پیـامبر بـر تمـامی مخلوقـات ، اتفـاق نظـر داشـته انـد؛ همچنین اکثر علماء عامه مثـل ابوحنیفـه ، لالکـائی، ثعلبـی، نسـفی و دیگـران ، قائـل بـه افضلیت انبیاء و در رأس آنها پیامبر ، بر همه مخلوقات بوده و برخی از آنهـا ماننـد، سفارینی حنبلی، قسطلانی و ابن تیمیه ، در این مسئله ، ادعای اتفاق و اجماع کرده انـد؛ در میان علماء وهابی نیز، افرادی مانند محمد بن عبدالوهاب و دیگران ، وجود این افضـلیت را اثبات کرده اند؛ اما در مقابل این دیدگاه ، عده ای دیگـر ماننـد ابونصـر کلبـی، مقاتـل بـن سلیمان ، زجاج ، ابن حزم و ابن بطال ، با رد این روایات ، قائل به این شده اند که انبیاء، افضل از بقیه مردم بوده و ملائکه نیز افضل از انبیاء و سایر مردم میباشند.
محمد سعید رمضان البوطی، یکـی از متفکـرین معاصـر اهـل سـنت در برخـی از آثـار خویش این نکته را بیان میکند که افضـلیت پیـامبر بـر جمیـع خلـق ، یکـی از ادلـه توسل مردم به ایشان میباشد؛١ اما ناصرالدین محمـد البـانی کـه یکـی از علمـاء تـراز اول وهابیت بوده و ادعای پیروی از کتاب ، سنت و اقـوال سـلف را دارد، در رد سـخن رمضـان البوطی معتقد است که هیچ دلیل قرآنی و یـا روایـی قطعـی و محکمـی، دال بـر افضـلیت علیالاطلاق پیامبر وجود ندارد.