چکیده:
مقدمه: اضافه وزن و چاقی مرتبا در سراسر جهان در حال افزایش میباشد. با توجه به تاثیر چشمگیر چاقی بر بیماریهای حاد و مزمن، سلامت عمومی، توسعه و بهزیستی، بررسی چاقی کودکان در اولویت بهداشت جهانی قرار دارد. هدف پژوهش اثربخشی آموزش ذهنآگاهانه غذاخوردن بر خودکارآمدنی بدنی و خوردن هیجانی کودکان فزون وزن بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای اضافه وزن پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که تحت هیچ مداخله کاهش وزنی قرار نداشتهاند و از بین آنها با استفاده از نمونهگیری در دسترس 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب ودر دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس پرسشنامههای خودکارآمدی بدنی کولیلا، مورانو، بورتولی و همکاران (2008) و غذاخوردن هیجانی آکرنا و همکاران (1995) بین هر دو گروه توزیع شد. پس از آن برنامه دآموزش سبک زندگی سالم بر روی گروه آزمایش اجرا شد. سپس پرسشنامههای ذکر شده در بالا مجددا توسط هر دو گروه تکمیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد تاثیر آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن بر افزایش خودکارآمدنی بدنی و کاهش خوردن هیجانی کودکان فزون وزن معنادار بود (001/0>P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت از آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن برای بهبود و اصلاح عوامل محافظت کننده روانشناختی کودکان فزون وزن استفاده شود..
Introduction: Overweight and obesity are constantly increasing worldwide Study of the childhood obesity has become a global health priority due to the massive impact of obesity on acute and chronic diseases, general health, development, and well-being. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindful eating training on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children.Method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test designs with two experimental and control groups. The statistical population of the present study included all overweight children in primary school in Tehran in the academic year 2021 who had no weight loss intervention. Using an available sampling 30 subjects were selected and randomly divided into experimental and control groups. Then the Physical Self-efficacy and Emotional Eating questionnaires were distributed among both groups. The Healthy Lifestyle Training program was then performed on the experimental group and both groups completed the questionnaires afterward.Results: Significant positive effect was observed for the Mindful Eating Training program on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children (P Conclusion: Therefore, it could be concluded that Mindful Eating Training can be used to improve and modify the psychological protective factors of overweight children.