چکیده:
مسئلۀ اصلی جستار حاضر این است که فارغ از دورهبندیهای اروپامحور، آیا میتوان یک دورهبندی بوممحور از تاریخ ایران ارائه کرد. نویسنده برای پاسخ به این پرسش، ضمن ردّ دورهبندیهای اروپامحور، میکوشد الگوی پیشنهادی خود را ارائه کند. رویکرد روشی در این پژوهش، «تحلیل سیستمی» و وحدت ملاک تعیینشده برای دورهبندی، «ماهیت نظام سیاسی» است. با این ملاحظات، نگارنده تاریخ ایران را به پنج دورۀ متفاوت از هم تقسیم میکند:دورۀ شاهنشاهی (از بامداد مادی تا شامگاه ساسانی)،دورۀ خلیفه-شاهی (از ورود اسلام به ایران تا سقوط خلافت عباسی)،دورۀ خانی (از یورش مغول به ایران تا برآمدن صفویان)،دورۀ پادشاهی مطلق (از برآمدن صفویه تا استقرار مشروطه)،دورۀ پادشاهی مشروط (از انقلاب مشروطه تا سقوط سلسلۀ پهلوی).
The main problem of the current research is that apart from European-oriented periodizations, is it possible to present a native periodization of Iran's history? In order to answer this question, the author tries to present his proposed model while rejecting European-oriented periodizations. The methodological approach in this research is "systemic analysis" and the unity of the criterion determined for periodization is "the nature of the political system". With these considerations, the author divides Iran's history into five different periods: 1. King Of Kings period (from the rise of the Median dynasty to the decline of the Sassanids) 2. Caliphate-Royal period (from The arrival of Islam in Iran until the fall of the Abbasid Caliphate) 3. Khanid period (from the Mongol invasion of Iran to the establishment of the Safavid state) 4. The period of absolute monarchy (from the rise of the Safavid dynasty to the establishment of the constitutional system) and 5. The period of constitutional monarchy (from the establishment of the constitutional system to the fall of the Pahlavi dynasty).
خلاصه ماشینی:
یعنی آنچه مورخان اروپایی تاریخ خود را متکّی بر مفاهیم خاص خودشان دوره بنـدی کـرده و آن را به چهار دورة باستان ، میانه ، جدید و معاصر تقسیم کرده اند، مورخان ایران پژوه داخلـی و خارجی نیز همان را مبنا قرار داده و براساس آن تاریخ ایـران را بـه دوره هـای باسـتان ، میانـه ، جدید و معاصر تفکیک کرده و سپس بر سر اینکه آغاز و انجام هر کـدام از ایـن دوره هـا چـه رویداد تاریخی است ، با هم به بحث و فحص پرداخته اند.
شاید بتوان در نگاهی خُرد میان دوره های مختلف آن تمـایز قائل شد، اما با رویکرد کلان محور که مبنای دوره بندی حاضر است ، از حیث جنس نظـام هـای سیاسی ، می توان کل دورة باستان را ذیل مفهومی به نام «شاهنشاهی » تعریف کرد؛ مفهـومی کـه برخی از مختصات آن با نظام «امپراتوری » یکسان و در برخی ویژگی هـا متفـاوت از آن اسـت ؛ بنابراین این دو مفهوم را نباید به طور کامل متـرادف هـم دانـست .
mărah, Beirut, Muassasah Dirasat va AlnaSr. Ahmadvand, Abbas (2013/2014) "Conceptual /Applicable Changes of "Sultan"", Iranian Journal for the History of Islamic Civilization, 46(2): 129- 144 [In Persian with English abstract] Azimi, Fakhr-al-din (1989), Iran, The crisis of democracy, Translated by Abd-al-Reza Hushang Mahdavi & Bizhan Nowruzi, , Tehran: Alborz Bashiriye, Hossein (2001), Political Science for Everyone, Tehran: Negahe Mo‘aSer.
Emanuel Christensen, Arthur (2006) ,L'Iran sous les Sassanides, Translated by Gholamreza Rashid Yasemi, Edited by Hasan Rezaei Baghbidi, Tehran: Sedaye Mo‘aSer. Feyrahi, Davood (2006), The history of the transformation of the state in Islam, Qom, Danešgah-e ‘Olum-e Ensaniy-e Mofid, [In Persian].