چکیده:
کودکآزاری یکی از شایعترین معضلهای روانی _ اجتماعی است که وقوع آن تحت تاثیر علل و عوامل مختلفی در ابعاد درون - فردی، بین فردی و محیطی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی زمینه سازهای فرهنگی _ اجتماعی تاثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری از دیدگاه متخصصین "مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی" بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام گردید. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام متخصصین حوزه سلامت روانی و اجتماعی شامل مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی در دانشگاههای تهران، اصفهان و سازمان بهزیستی کل تهران در سال ١٤٠١ بود که در زمینه کودکآزاری تجربه پژوهشی و درمانی داشتند. روش نمونهگیری نیز نمونهگیری هدفمند بود که طی آن از بین جامعه موردنظر تعداد ١٦ نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرارگرفتند. همه مصاحبهها ضبط و سپس خط به خط دست نویس شد و در نهایت با استفاده از روش تحلیل تفسیری دیکلمن، آلن و تانر تحلیل گردید. ١٦ مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه منجر به شناسایی و طبقه بندی ١ مضمون اصلی (زمینه سازهای فرهنگی _ اجتماعی) و ١٢ زیرمضمون شامل (تحصیلات پایین یا بیسوادی، ترک تحصیل اجباری، تعامل با کودکآزارها، محیط زندگی ناامن، پرآسیب بودن محیط زندگی، نگرش مثبت نسبت به تنبیه، تلقیکردن تنبیه به عنوان یکی از روشهای تربیتی، مهاجرت، سنتهای نادرست اجتماعی، تبعیض اجتماعی، خشونت زیاد در جامعه، حاشیه نشینی) در زمینه ی ابعاد فرهنگی _ اجتماعی تاثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری از دیدگاه متخصصین گردید. پژوهشگران و برنامه ریزان حوزه مسائل روانی و اجتماعی میتوانند با درنظرگرفتن زمینه سازهای فرهنگی _ اجتماعی شناساییشده، زمینه را برای طراحی و اجرایی کردن برنامههای پیشگیرانه در این زمینه فراهم کنند.
Child abuse is one of the most common psychological and social problems, the occurrence of which is influenced by various causes and factors in intra-personal, interpersonal and environmental dimensions. The aim of the current research was to identify the social-cultural factors influencing the tendency of people to abuse children from the point of view of "counselor, psychologist and social worker". This study was conducted in a qualitative way using an interpretive phenomenological approach. The community studied in this research included all specialists in the field of mental and social health, including counselors, psychologists and social workers in the universities of Tehran, Isfahan and the Tehran General Welfare Organization in 1401, who had research and treatment experience in the field of child abuse. The sampling method was purposive sampling, during which 16 people were selected from among the target population to participate in the research and were interviewed. All the interviews were recorded and then handwritten line by line and finally analyzed using the interpretive analysis method of Dickelman, Allen and Tanner. 16 semi-structured interviews were conducted and the analysis of the data from the interviews led to the identification and classification of 1 main theme (cultural and social contexts) and 12 sub-themes including (low education or illiteracy, forced dropout, interaction with child abuse, unsafe living environment, harmfulness of living environment, positive attitude towards punishment, considering punishment as one of the educational methods, immigration, wrong social traditions, social discrimination, high violence in society , marginalization) in the context of social-cultural dimensions, became influential in the tendency of people to abuse children from the experts' point of view. Researchers and planners in the field of psychological and social issues can provide the basis for designing and implementing preventive programs in this field by considering the identified cultural and social factors