چکیده:
رشــد و توســعه اقتصــادی کشــورها بــه میــزان قابــل تــوجهی از رشــد و توســعه نظــام آموزشــی آن هــا تــاثیر مــیپــذیرد. کشــورهایی کــه بــه اهمیــت آمــوزش و نقــش آن در آینــه اقتصــاد پــی بــرده انــد و هــم زمــان دغدغــه توســعه یــافتگی نیــز دارنــد. پــژوهش حاضــر بــا هــدف بررســی رابطــه بــین راهبردهــای خودانگیختــه یــادگیری و عملکــرد تحصــیلی دانــش آمــوزان دوره متوســطه دوم شــهر اصــفهان بــه روش توصــیفی از نــوع همبســتگی انجــام شــد. جامعــه آمــاری ایــن پــژوهش را کلیــه دانــش آمــوزان دوره متوســطه دوم شــهر اصــفهان تشــکیل دادنــد کــه بــه روش نمونــه گیــری تصـــادفی مرحلـــه ای تعـــداد ١٠٥ نفـــر بـــه عنـــوان انتخـــاب شـــدند. ابـــزار جمـــع آوری اطلاعـــات دو پرسشـــنامه شـــامل پرسشــــنامه راهبردهــــای خودانگیختــــه یــــادگیری (MSLD) بــــا ضــــریب پایــــایی ٠/٨٩ و پرسشــــنامه عملکــــرد تحصــیلی (EPT) بــا ضــریب پایــایی ٠/٩١ بــر اســاس طیــف پــنج درجــه ای لیکــرت بــود. روایــی پرسشــنامه از طریــق روایــی صــوری و محتــوایی بــا کســب نظــرات کارشناســان و متخصصــان علــوم تربیتــی مــورد بررســی قــرار گرفــت. تجزیــه و تحلیــل یافتــه هــای پــژوهش در دو ســطح آمــار توصــیفی و آمــار اســتنباطی انجــام گردیــد. نتــایج بــه دســت آمـــده پـــژوهش نشـــان داد کـــه بـــین راهبردهـــای خودانگیختـــه یـــادگیری و عملکـــرد تحصـــیلی رابطـــه معنـــیداری وجـــود دارد. نتـــایج فرضـــیه هـــای فرعـــی پـــژوهش نیـــز نشـــان داد کـــه بـــین مولفـــه هـــای راهبردهـــای انگیزشـــی یـــادگیری، راهبردهـــای شـــناختی و فراشـــناختی یـــادگیری و راهبردهـــای مـــدیریت منـــابع و عملکـــرد تحصـــیلی رابطــــه مثبــــت و معنــــیداری وجــــود دارد (0/05> p). همچنــــین راهبردهــــای یــــادگیری خودانگیختــــه تــــوان پیش بینی عملکرد تحصیلی را دارا بود.