چکیده:
افزایش تعییرات و گسترش مناسیات در سطح جهان چالش هایی را برای انسانها ایجاد کرده است که ضرورت به روز آوری مداوم دانش به ویژه در نظام تعلیم و تربیت را گوشزد میکند. مدرسه و فرهنگیان به عنوان بهترین و شایعترین مکان و افراد در نظام تعلیم و تربیت هستند که با توجه به شرایط و وضعیت دنیای امروز که جنگ و کشمکش به صورت خواسته و ناخواسته با زندگی و حیات جامعه بشری آمیخته است و در بسیاری از موارد به نظر می رسد راه گریزی از آن نیست نیارمند توانمندسازی هستند. این مقاله با هدف ارزیابی دانش پدافند غیر عامل عوامل اجرایی مدارس منطقه انزل منطقه ارومیه است برای این منظور ٤٥ نفر از عوامل اجرایی مدارس شهری و روستایی از مدیران، معاونان و نیروهای خدماتی منطقه انزل با استفاده از نمونه گیری سیتماتیک انتحاب شد. پرسشنامه ی بر اساس طیف لیکرت آماده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و نسبت روایی محتوا (٧٩%) بود و میزان پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (٨٤%) تعیین شد. نتایج تحلیل بر اساس تحلیل آمار توصیفی نشان می دهد که میزان آشنایی در زمینه دفاع غیر عامل در سطح پایین و نامطلوب بوده و نیازمند بصیرت افزایی و توانمند سازی با برگزاری کارگاهها و دوره های حضوری و غیر حضوری می باشد.
The increase in changes and the expansion of education in the world has created challenges for humans, which
highlights the need for continuous updating of knowledge, especially in the education system. Schools and
educators are the best and most common places and people in the education system, which according to the
conditions and situation of today's world, where war and conflict are mixed with the life of human society,
willingly and unwillingly, and in many cases it seems It seems that there is no way to escape from it, they do not
support empowerment. The purpose of this article is to evaluate the knowledge of non-agents of executive
officers of schools in Anzal region of Urmia region. For this purpose, 45 executive officers of urban and rural
schools were selected from managers, deputies and service personnel of Anzal region using systematic sampling.
A questionnaire based on the Likert scale was prepared. To determine the validity of the questionnaire, form and
content validity were used and the content validity ratio was (79%) and the reliability was determined using
Cronbach's alpha (84%). The results of the analysis based on the analysis of descriptive statistics show that the
level of familiarity in the field of non-agent defense is at a low and unfavorable level and requires insight and
empowerment by holding face-to-face and non-face-to-face workshops and courses