چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های مدیریت میجان از طریق بازی درمانی بر روی اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان مقطع پیش دبستانی شهرستان تبریز صورت پذیرفت. این پژوهش آزمایشی نیمه تجربی با طرح ((پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل)) بود. جامعه ی آماری، دختران پیش دبستانی شهرستان تبریز بود. روش نمونه گیری، غیر تصادفی در دسترس بود. از میان نمونه های در دسترس ٢٠ نفر را که شرایط ورود، جهت شرکت در جلسه های آموزشی داشتند انتخاب و در مرحله ی بعد این ٢٠نفر به صورت تصادفی به ٢ گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه اختلال رفتاری آشنباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از شاخص های توزیع فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافتهها: نشان داد که آموزش مهارت های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی موجب کاهش رفتارهای اختلال نافرمانی مقابله ای، پرخاشگری، قانون شکنی و مشکلات اجتماعی شده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر کاهش اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان دختر موثر است.
The aim of this study was to investigate the effect of teaching emotional management skills through therapeutic games on coping disorder disorder in preschool children in TABRIZ.This experimental study was a quasi-experimental design with (pre-test-post-test with control group).The statistical population included preschool girls in TABRIZ in the academic year of 97-96.Sampling method was Non-randomized available. Among the available samples, 20 subjects were selected for inclusion in the training sessions, and in the next step, the 20 subjects were randomly assigned to control and experimental groups. Data was collected using the Steinbach Behavioral Disorders Questionnaire. In order to analyze the data at the descriptive statistics level, frequency and average distribution indices and covariance analysis were used at inferential statistics.
Results: It has been shown that training of emotional management skills through therapeutic games reduces disorderly coping disorders, aggression, law-breaking and social problems.
Conclusion: Teaching emotional management skills through therapeutic games is effective in reducing coping disorder in female students.