چکیده:
از میانۀ قرن پنجم تا قرن چهاردهم هجری قمری، آثار و آراء فیلسوفان ایرانی در محافل علمیِ شبهقارۀ هند، حضوری پررنگ داشتهاند. اندیشۀ فلسفیِ میرداماد، یکی از نقاط عطف این حضور تاریخی است. آثار و آراء او پس از انتقال به هندوستان، از طریق سنتهای متنی در سراسر شبهقاره انتشار یافتند. انتشار این نگاشتهها و اندیشهها، علاوه بر تکاپویی که در محافل علمی ایجاد کرد، چهرههای فلسفیِ هندوستان را در دو صف مخالفان و موافقانِ میرداماد جای داد و در میان آنان، مباحثاتی دامنهدار بوجود آورد؛ مباحثاتی دربارۀ «جعل بسیط ماهیت»، «حدوث دهری»، «اقسام هل بسیط»، «شبهۀ جذر اصم» و... که بر محور کتاب الأفقالمبین شکل گرفتهاند. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالیِ سنتهای متنی در هندوستان، نشان خواهیم داد که فلسفۀ مدرَسی در این سرزمین، از ميانۀ قرن یازدهم تا پایان قرن دوازدهم هـ.ق.، دادوستدی عمیق با اندیشۀ فلسفیِ میرداماد داشته است. بدین منظور، چهرههای شاخص فکری هندوستان طی ایندو قرن، معرفی میشوند؛ جایگاه آنها در سنتهای متنی مشخص میشود؛ ارتباط آنها با اندیشههای میرداماد در موضوعات مختلف فلسفی بیان میگردد؛ و سرانجام، گستردگی جغرافیایی حضور اندیشههای میرداماد در پهنۀ شبهقاره تحلیل میگردد. در ادامه نشان خواهیم داد که گستردگی این حضور در شبهقاره، بسیار بیشتر از آنست که در دورۀ معاصر تصور شده است. مراد از «هندوستان»، «شبهقاره» و «جنوب آسیا» در این مقاله، محدودۀ تاریخیِ این سرزمین پیش از سال 1947 میلادی است که جغرافیای کنونیِ کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و بخشهایی از افغانستان را دربرمیگیرد.
from the middle of the 5th to the 14th century ad, the works and views of persian philosophers had a strong presence in the scientific circles of the indian subcontinent. one of the turning points of this historical presence is the philosophical thought of mir damad (d. 1040/1631-32 ah/ce). his philosophical works and views were transmitted to india through textual traditions and spread throughout the subcontinent. the presence of mir damad's works and views not only flourished in scientific circles, but also engaged philosophical figures in india who either supported or criticised him, and generated extensive discussions. some of these discussions were on the simple making of essence, meta-temporal creation, the divisions of the simple if (hal al-basit), the liar paradox (jadhral- asam), etc., all of which were formulated around mir damad's book al-ufuq al-mubin. this paper will give a general introduction to the textual traditions in india, then explain the scholastic philosophy in the region and also the deep engagement they had with the philosophical thoughts of mir damad from the mid-11th to the end of the 12th century ah. in particular, we will present the main figures and their place in the textual traditions; their engagement with mir damad's philosophical theses. this research shows that this presence is much more widespread than contemporary literature suggests.