چکیده:
استفاده از تصاویر مناسب برای انتقال مفاهیم لازمه تبلیغات است تا بتوان به درستی مخاطبان را در جریان ویژگیهای برتر محصولات و خدمات قرار داد تا توجه آنها را به محصول با فعالیت تجاری جلب کرد، برای ایرانی بودن این تبلیغات میتوان از هنری که مختص ایرانیان است و در ذهن و دیدگان مردم به عنوان هنر ایرانی تثبیت شده، استفاده کرد. هدف مورد نظر در این پژوهش استفاده از شاخصهها و مولفههای هنر ایرانی در تبلیغات ایرانی با پاسخ به این سوال که هنر ایرانی چه قابلیتهایی میتواند در تبلیغات ایرانی داشته باشد؟ انجام شده است. در نتیجه استفاده از شاخصهها و مولفههای هنر ایرانی در تبلیغات ایرانی دنیای امروز ضروری به نظر میرسد. امروزه تبلیغات عنصری کلیدی محسوب میشود که نمیتوان آن را جدا از دنیای تجارت دانست. باتوجه به هجمه فرهنگی گسترده رسانههای غربی و ابزارهای گوناگون تبلیغات تجاری که عمدتا در راستای تضعیف ارزشها و باورهای دینی جامعهی ایرانی گام برمیدارند. افزایش آگاهی و علاقه به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در محتوای برنامههای رسانه تاکید فراوانی شده است. آگهیهای تجاری زمانی بیشترین تاثیر را دارند که از نمادهای ایرانی و دینی برای تولید فرهنگی بهره برده باشند.
خلاصه ماشینی:
بررسی قابلیتهای نگارگری ایرانی-اسلامی در ارتقاء و اثر بخشی تبلیغات ایرانی رحیمه علوییگانه 1 ، منصور مهرنگار 2 ، پژمان دادخواه 3 تاریخ دریافت: 23/12/1401 تاریخ پذیرش: 17/01/1402 کد مقاله: 70063 چکـیده استفاده از تصاویر مناسب برای انتقال مفاهیم لازمه تبلیغات است تا بتوان به درستی مخاطبان را در جریان ویژگیهای برتر محصولات و خدمات قرار داد تا توجه آنها را به محصول با فعالیت تجاری جلب کرد، برای ایرانی بودن این تبلیغات میتوان از هنری که مختص ایرانیان است و در ذهن و دیدگان مردم به عنوان هنر ایرانی تثبیت شده، استفاده کرد.
» (سعادتیپور، 1389، 15) ایمنی در مقالهی خود که تحلیل کتاب گرافیک تبلیغات چاپی در رسانهها میباشد بر اساس دیدگاه نویسنده تبلیغ را اینگونه بیان کرده است: «تبلیغ در مفهوم کلی آن به معنای پیام رسانی به دیگران به وسیلهی برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطبان میباشد که با سه عنصر پیام گیرنده (مخاطب)، پیامدهنده (رسانه) و محتوای پیام ارتباط دارد.
» (ایمنی، 1389، 103) تبلیغات را میتوان اینگونه بیان کرد: فعالیتی است هدفمند، به منظور تغییر و تأثیر افکار و عقاید مخاطب، آگاهی بخشی و تحریک احساسات او در راستای پذیرفتن عقیدهای معین برای انتقال پیام با استفاده از وسایلی مانند زبان، خط، تصویر، نمایش و جزء آنها.
» (کیانیمنش، 1388، 101) «در مجموع میتوان گفت که تبلیغات یا آگهی تجاری، نوعی ارتباط غیرشخصی هزینهبری قلمداد میشود که با استفاده از رسانههای عمومی برای متقاعد و تأثیرگذاری بر مخاطب توسط مسئولی مشخص ارائه میشود که البته از میان همه معیارهای مختلف اثربخشی در بیشتر پژوهشهای آگهی از نگرش و قصد خرید به عنوان عوامل مهم اثربخشی یاد شده است.