چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی همبستگی میزان وقوع گروههای نحوی اسمی، فعلی و وابستههای پیشین و پسین هرکدام از این گروهها در جمله و میزان درک متن خواننده میپردازد. در این پژوهش ابتدا به عوامل تاثیرگذار بر درک خوانداری پرداخته میشود؛ عواملی مانند خواننده، متن و مهارت خواندن. در این راستا نیز حافظه، دانش پسزمینه، انسجام و خوانش پذیری متن بهعنوان زیرمجموعهای از عوامل مرتبط با آن سه عامل، موردبررسی قرار میگیرد. پژوهش حاضر در چارچوب انگاره ساخت- تلفیق کینچ و در راستای طراحی نرمافزار انسجام سنج برای زبان فارسی میباشد. اهداف موردنظر بهعنوان یکی از شاخصهای اولیه مطرحشده برای طراحی این نرمافزار در نظر گرفتهشده است؛ به همین دلیل در بخشی از پژوهش به بررسی زبانشناسی رایانهای و دستاوردهای آن در سطوح مختلف زبانی و نرمافزار کومتریکس پرداخته میشود. برای جمعآوری دادهها با انتخاب متنهای کوتاه از یک کتاب مشخص و ایجاد تغییرات هدفمند در آنها پرسشنامههایی بر اساس فرضیههای پژوهش طراحی و تنظیم شد. سپس پرسشنامهها در قالب دو آزمون مجزا ولی مرتبط باهم از آزمودنیها در مدتزمان محدود و مشخص، به عمل آمد. بعد از گردآوری دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج بهدستآمده بیانگر این نتیجه است که با افزایش تعداد گروه های نحوی اسمی و فعلی و نیز افزایش وابستههای پیشین و پسین هریک در جمله میزان پیچیدگی ساختار جمله بیشتر میشود و در نتیجه میزان درک و خوانش پذیری متن را کاهش میدهد.
The purpose of this study is to evaluate the correlation of the frequency of noun and verb phrases and also their pre and post modifiers in a sentence and their effects on the readability of texts in Persian. In this research, we review the effective factors on reading comprehension such as the characteristics of the reader, reading skills and texts. We also study memory, background knowledge of the reader, cohesion and readability of the text as the subcategories of those main factors .This study has been done according to Construction-Integration Model and its final goal is to help to designe a software like Coh-metrix for Persian texts. So some parts of this research is allocated to computational linguistics. The data for this research was gathered from some comprehension questions derived from short passages of a psychological book. This data was analised by inferentional and descriptive statistics. The results of this research showed that as the number of noun and verb phrases, also their pre and post modifiers in a sentence increases, the amount of its comprehension decreases
خلاصه ماشینی:
(2006، NAEYC) ازآنجاییکه خواندن و درک متون خوانداری با اهدافی چون افزایش اطلاعات، استفاده از تجربیات و نتایج تحقیقات سایرین، به دست آوردن آگاهیهای لازم برای زندگی، لذت بردن از ادبیات و اشعار شاعران، تفریح و سرگرمی و هزاران مورد دیگر صورت میگیرد، همواره بهعنوان یک فرآیند پیچیده و چندبعدی، موردتوجه محققان علوم مختلف بوده است.
این انجمن باهدف ارتقاء سطح یادگیری در درون نظامهای آموزشی جهان و بهبود سیاستها و برنامهریزیهای آموزشی مربوط به فرآیند تدریس و - Nebraska Association for the Education of Young Children - Van den - Kispal - Campbell - PIRLS (Progress in International Reading Literary Study) یادگیری، با برنامهای ابتکاری اقدام به برگزاری آزمون در میان کشورهای مختلف جهان مینماید تا از طریق آن میزان سواد خواندن و درک خوانداری را در بین دانشآموزان 9 الی 10 ساله بیازماید.
جدول 4- شاخصهای توصیفی برای دادههای فعلی کم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود، متغیر فعلی کم دارای میانگین 22/3 و انحراف معیار 09/1 و دارای چولگی و کشیدگی به ترتیب 172/0 و 79/0- میباشد؛ بنابراین چنین به نظر میرسد که دادهها دارای دمی در سمت چپ و با ارتفاع بالا باشد.
جدول 8 شاخصهای فراوانی برای متغیر وابستههای اسمی و فعلی زیاد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول 8 مشاهده میشود متغیر وابستههای اسمی و فعلی زیاد دارای میانگین 80/2 و انحراف معیار 925/0 و دارای چولگی و کشیدگی به ترتیب 031/0- و 244/0 میباشد؛ بنابراین چنین به نظر میرسد که دادههای این قسمت دارای دمی در سمت چپ و با ارتفاع بالا باشد.