چکیده:
تحولات پیچیده و پرشتاب جهانی در عرصههای علم، فناوری، ارزشها و معیارها، باعث شده تا سازمانها، موسسههای موفق جهانی، اهداف و روشهای خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشتریان هدایت کنند. در جریان تصمیمگیریها، کنشها و حتی شکلگیری نگرش انسانها در جامعه، عواملی چند نقش آفرینند که از جمله مهمترین آنها افراد یا گروههایی هستند که مبنا و معیار قضاوت و ارزیابی کنشگران اجتماعی قرار میگیرند .گروههای مرجع دیجیتال الگوهایی هستندکه افراد در هنگام داوری و ارزیابی شیوه های اجرایی نقش هایشان درنظر می گیرند. یکی از عواملی که پیشبینی میشود بر سطح تقاضای یک مقصد گردشگری توسط گردشگران تاثیرگذار باشد، رفتار این گروهها می باشد. در این راستا پژوهش حاضر انجام شد که به لحاظ هدف کاربردی، از نظر جمع آوری دادهها توصیفی، از نظر نحوه تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کمی و از نظر تحلیل به صورت همبستگی میباشد. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد پارک و لسیج (1997) برای متغیر رفتار گروههای مرجع دیجیتال و پرسشنامه کریس و همکاران(2006) برای متغیر توسعه گردشگری می باشد.نحوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی و میدانی و کتابخانه ای می باشد. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردید. برای انجام این تحلیل ها از نرم افزارهای آماری SPSS 25 و Lisrel استفاده شده است. جامعه آماری نیز کلیه گردشگران شهر مشهد و روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس و حجم نمونه ۳۸۴ نفر می باشد. نتایح نشان داد که، رفتار گروههای مرجع دیجیتال و کلیه مولفه های آن بر توسعه گردشگری مقصد تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه رفتار گروههای مرجع دیجیتال با توسعه گردشگری مطالعه موردی گردشگران شهر مشهد , , , , فلورا محمودی 1 ، علیرضا نوری 2 ، هادی اصغری 3 , , تاریخ دریافت: 02/03/1402 تاریخ پذیرش: 16/03/1402, , , کد مقاله: 82251, چکـیده تحولات پیچیده و پرشتاب جهانی در عرصههای علم، فناوری، ارزشها و معیارها، باعث شده تا سازمانها، مؤسسههای موفق جهانی، اهداف و روشهای خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشتریان هدایت کنند.
جدول 5- تحليل مسير شاخصهاي برازندگي رابطه تاثیر اطلاعاتی گروههای مرجع دیجیتال بر خرید محصول با توسعه گردشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 5 ملاحظه میگردد، با توجه به شرایط معادله ساختاری، مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.
جدول6- تحليل مسير شاخصهاي برازندگي رابطه تاثیر سودمندگرایانه گروههای مرجع دیجیتال بر خرید محصول با توسعه گردشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 6 ملاحظه میگردد، ، با توجه به شرایط معادله ساختاری، مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.
جدول7 : تحليل مسير شاخصهاي برازندگي رابطه تاثیر ارزش نمایی گروههای مرجع دیجیتال بر خرید محصول با توسعه گردشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 7 ملاحظه میگردد، ، با توجه به شرایط معادله ساختاری، مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.