چکیده:
نورالدین عبدالرحمن جامی (قرن نهم هجری) در کتاب تعلیمی بهارستان» برای آموزش
نوباوگان به حیطههای گوناگون حکمت (ارتباط فرد با خویش» با دیگران و با خداوند) پرداخته و
در قالب حکایات فراوان در موضوعات مختلف. به تبیین هنجارها و ناهنجاریهای فرد در قبال
خود. خانواده» اجتماع و خداوند پرداخته است. جامی برای این کار از شگردهای گوناگون
موّثرکردن حکایت از قبیل استناد به آیات» اخبار و روایات. ارجاع به حوادث تاریخیء تمثیلهای
جانوری و بهره گرفته است.
خلاصه ماشینی:
حکمت در بهارستان جامي دکتر مريم شريف نسب چکيده : نورالدين عبدالرحمن جامي (قرن نهم هجري) در کتاب تعليمي بهارستان ، براي آموزش نوباوگان به حيطه هاي گوناگون حکمت (ارتباط فرد با خويش ، با ديگران و با خداوند) پرداخته و در قالب حکايات فراوان در موضوعات مختلف ، به تبيين هنجارها و ناهنجاريهاي فرد در قبال خود، خانواده ، اجتماع و خداوند پرداخته است .
همان :٢١٦) بهارستان در هشت روضه ، يک مقدمه و يک خاتمه ترتيب يافته است : روضۀ نخست دربارة مشايخ و صوفيه ، روضۀ دوم متضمن حکم و مواعظ ، روضۀ سوم دربارة اسرار حکومت و زندگي پادشاهان ، روضۀ چهارم درباب بخشش و بخشندگان ، روضۀ پنجم در احوالات عشق و عاشقي، روضۀ ششم حاوي مطايبات و لطايف ، روضۀ هفتم در باب شعر و شاعري و روضۀ هشتم حکاياتي به زبان حيوانات و جانوران است .
همان :٣٨) در توصيه و تاييد خصلت هاي نيکو نيز جامي از روش هاي متفاوت مدد جسته است ؛ مثلا در توصيه به خوش خلقي، باز از حکيمي که معلم اسکندر بوده است نقل ميکند: ديگر گفت : هر که را خلق با خلق نه نيکوست ، پوست بر بدن او زندان اوست و چنان از وجود خود در تنگنا افتاده که زندان در جنب او نزهتگاهي است گشاده !
همان : ١٢٠) اما در جاي ديگر باز با استناد به سخن يکي از بزرگان صوفيه به قناعت توصيه ميکند: ابراهيم خواص قدس سره گفته است : رنج مکش در طلب آنچه در قسمت ازلي از براي تو کفايت آن کرده اند و آن ، روزي است ...