چکیده:
آموزش و پرورش از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت جوامع بشـری اسـت و یکـی از مهمتـرین اهـداف آن، تربیت نسلی دانشمند، متعهد و توانمند است. برای تحقق این هدف، لزم است که دانشآمـوزان عـلوه بـر برخورداری از دانش و مهارتهای علمی، از سلمت روانی و عاطفی نیـز برخـوردار باشـند. سـواد عـاطفی، مجموعهای از مهارتها و توانمندیهای فردی است که به افـراد کمـک میکنـد تـا بـا احساسـات خـود و دیگران به خوبی کنار بیایند و این احساسات را مدیریت کنند. یکی از مشکلتی کـه در سـالهای اخیـر در نظام آموزشی کشور به چشـم میخـورد، افـزایش آمـار افـت تحصـیلی دانش آمـوزان ابتـدایی اسـت. افـت تحصیلی، به معنای کاهش نمرات دانشآمـوزان در طـول یـک دوره تحصـیلی اسـت کـه میتوانـد دلیـل مختلفی داشته باشد. یکی از عواملی که میتواند در بروز افت تحصیلی دانش آمـوزان ابتـدایی نقـش داشـته باشد، ضعف در سواد عاطفی آنها است سواد عاطفی به عنـوان یکـی از مهارتهـای مهـم زنـدگی، نقـش مهمی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند. دانش آموزانی که از سواد عاطفی بالیی برخوردارند، قادرند با احساسات خود و دیگران به خوبی کنار بیایند و این احساسات را مدیریت کنند. ایـن امـر موجـب می شود که آنها انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند، از چالشهای تحصیلی خود بهتر عبـور کننـد و در مقابل فشارهای روانی ناشی از تحصیل، مقاومت بیشتری داشته باشند. در این مقاله، تاثیر سواد عاطفی بر افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی مورد بررسی قـرار گرفتـه اسـت. نتـایج ایـن بررسـی نشـان میدهـد کـه دانش آمــوزانی کــه از ســواد عــاطفی بــالیی برخوردارنــد، معمــول نمــرات تحصــیلی بــالتری نســبت بــه دانش آموزانی دارنا که از سواد عاطفی پایینتری برخوردارند. این امر نشان می دهد که سواد عاطفی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان ایفا کند.